Preview
Astro's Playroom

Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is

Maar niet om de reden die je denkt

Geschreven door Ron Vorstermans op
Astro’s Playroom is een gratis en korte platformer die standaard staat geïnstalleerd op iedere PlayStation 5. Het spel is gemaakt door de Asobi-divisie van de Japanse ontwikkelaarstak van Sony, de studio die ook gerenommeerd voorganger Astro Bot: Rescue Mission maakte. Dat is een heuglijk feit, want deze game laat zien wat de PlayStation 5 next-gen maakt. Maar niet om de redenen die je misschien denkt.

Van Sony mogen journalisten het op dit moment enkel over één level hebben: een klein gedeelte van de game dat Cooling Springs heet. Over de complete game moeten we dus gedwongen vaag zijn. Er valt gelukkig genoeg te schrijven over Cooling Springs, en dan met name over hoe het level de nieuwe DualSense-controller benut.

Astro's Playroom

Cooling Springs is… cool

Cooling Springs is een soort gekoelde oase die is ingericht rondom de letterlijke PlayStation 5-fans (als in: ventilatoren, niet de reactiesectie van YouTube). Het is een zonnige, maar tegelijkertijd ijskoude spelwereld, vol zwembaden, ijsschotsen en stranden. Het oogt ontzettend mooi. De HDR popt echt van je scherm, de framerate duikt gevoelsmatig op geen enkel moment onder de 60 frames en de animaties zijn ontzettend koddig en schattig.

Uitbundig: dat is misschien het beste woord om deze game te omschrijven. Overal om je heen zijn die gekke Astro’s aan het spelen met apparatuur of games. Ze spelen Botcharted of Bot of War, zitten verstopt onder een doos omdat ze Solid Snake nadoen óf – in het geval van Cooling Springs – liggen dobberend in het water met een drankje ter hand. Er is veel te zien en te ontdekken in dit level.

Astro's Playroom

Je raadt het in die zin al: ik zou veel meer willen schrijven daarover, maar dat gaat dus niet. Laat ik het zo voorzichtig mogelijk zeggen: op basis van Cooling Springs zou ik het he-le-maal niet erg vinden als er later een volledige, meer uitgebreide versie van Astro’s Playroom verschijnt. Sterker nog: Sony moet gek zijn om dat niet te doen. Daarover later meer in de volledige recensie van de game, die op de dag van embargo op deze site staat.

Maar goed, waarom is Astro’s Playroom nou zo ontzettend tof? Nou, niet alleen omdat de laadtijden tussen de levels bijna niet bestaan en de game op alle mogelijke manieren de nieuwe kracht van de PlayStation 5 etaleert. Nee, de echte kracht van Astro’s Playroom, en misschien wel deze console, schuilt in de controller. Dat lees je goed: de DualSense is echt next-gen. Het is een ontzettend indrukwekkende controller.

Astro's Playroom

De DualSense is een ervaring an sich

Natuurlijk heeft de controller opnieuw SixAxis en een aanrakingsgevoelige touchpad. Er zit nu ook een microfoon in de controller. Daar moet je in blazen om een propellertje van een luchtschip in Astro’s Playroom aan te drijven. Maar al die opties vallen in het niet bij de nieuwe haptische feedback en de adaptieve triggers. Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Te beginnen bij de meest ingrijpende verandering: de haptische feedback. Het is heel erg lastig om het gevoel dat deze controller de speler geeft te omschrijven. Zie het als volgt: iedere stap die je zet en iedere druppel die je personage raakt, voel je in de controller als een soort tikje. Het is alsof er een heel klein elastiekje afgeschoten wordt in je handpalmen, en wel secuur verdeeld tussen de linker- en rechterzijde van de DualSense.

De haptische rumble voelt als niets wat ik ooit in een controller heb gevoeld. Hoe de rumble nu door de controller rolt en puntjeprecies simuleert wat je op het scherm ervaart, is heel bijzonder. Verschillende ondergronden, zoals een ijsschots of een zandstrand, ‘voelen’ anders aan als je eroverheen loopt. Maar je voelt het ook als je bijvoorbeeld trekt aan een stroomkabel. Die kabels komen op verschillende punten in Cooling Springs uit de grond omhoog en vereisen dat je ze er helemaal uittrekt. Iedere keer als je achteruit loopt terwijl je aan de kabel trekt, voel je de rumble een tikje harder ‘afgaan’.

Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Nogmaals: het is lastig uit te leggen. Het voelt bijna alsof de controller daadwerkelijk uit je hand kan schieten. Ken je dat gevoel in Forza Motorsport of Forza Horizon als je met een Xbox One-controller over zand of asfalt rijdt? Dat verschil voel je in de triggers. Maar met de DualSense voel je dat verschil door heel je controller, plus veel heftiger, plus veel preciezer. Het is verreweg de beste vorm van feedback die ik ooit in een controller heb ervaren. Verreweg.

Dat gevoel wordt enkel versterkt door een andere geweldige eigenschap: de adaptieve triggers. Ook dit is moeilijk uit te leggen, maar zie het zo: de nieuwe triggers kunnen los van elkaar juist heel stug of heel soepel zijn. Stel, je trekt aan een kabel. Dankzij de DualSense wordt het wordt steeds moeilijker om de triggers in te drukken. De trigger simuleert de vergrote spanning op de kabel. Helaas zijn er verder niet héél veel momenten in Cooling Springs die dat effect simuleren. Zijn er andere levels waarin de triggers beter uit de verf komen? Wie weet!

Astro's Playroom

Echt next-gen

Astro’s Playroom (althans, Cooling Springs) is een hele creatieve en olijke platformer die leunt op PlayStation-nostalgie. Maar bovenal is Astro’s Playroom een showcase van de DualSense-controller. Ik had oprecht niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar de controller van de PlayStation 5 voelt écht next-gen. Meteen heb je het gevoel iets bijzonders te spelen; iets te ervaren dat je nooit eerder gevoeld hebt.

Het is duidelijk dat Astro’s Playroom die showcase moet zijn. Hoe andere games met de controller omgaan is nog lastig te zeggen. Het is te hopen dat ontwikkelaars, met name derde partijen, niet vergeten hoe imposant de mogelijkheden zijn. Want dat de DualSense meerwaarde heeft, staat echt volledig buiten kijf.

Astro’s Playroom is gratis en wordt meegeleverd met iedere PlayStation 5 vanaf de lancering op 19 november.

Dit artikel delen:

Lees meer

Final Fantasy 16 volgt het verhaal van Clive Rosfield 'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
59

Reacties op: Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aquemini

    • 29 oktober 2020 12:39
    Nu maar hopen dat developers hier ook wat mee doen, want tijdens de ps4 generatie zag je dit maar bar weinig terugkomen in games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 29 oktober 2020 12:42
    Klinkt goed van die controller, ben zeer benieuwd of andere games er dan ook veel gebruik van gaan maken en niet beperkt blijft zoals dat touch screen ding op de PS4 controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichabod

    • 29 oktober 2020 14:00
    De framerate duikt op geen enkel moment onder de 60fps ? Heb je dat gemeten ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 29 oktober 2020 14:04
    @Ichabod zoals slangen infrarood kunnen zien, kan Ronny V Man zien hoeveel fps een game draait.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichabod

    • 29 oktober 2020 14:11
    @BertThaBest

    Haha , mijn punt is gewoon dat je zo iets niet neer kan zetten als je het niet gemeten hebt

    Zo'n simpele game zal vast 60fps halen


    Het is een leuke gimmick controller maar ik geloof niet dat het veel gebruikt word
    Ik zou het iig uitzetten , doe ik nu ook als ik online game

    Blazen doe ik naar mijn hete soep niet naar een controller

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wootism

    • 29 oktober 2020 15:09
    @Ichabod
    Dus uit deze hele preview focus jij je op een stukje tekst over die 60fps? Ben je autistisch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichabod

    • 29 oktober 2020 15:30
    @wootism

    Nee hoor maar dan kun je de rest ook niet echt serieus nemen.. er word nlnmaar wat geroepen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wootism

    • 29 oktober 2020 15:53
    @Ichabod
    Nee, er staat: ‘gevoelsmatig’.
    Maar typisch dat je hierover valt, lijkt me een verveende eigenschap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 29 oktober 2020 14:09
    Mooi dit, die controller innovaties. En natuurlijk allebei de games die er gebruik van maken, de komende generatie. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 14:19
    Grappig dat je helmaal blij bent met deze controller en game. Maar adaptive triggers had xbox one al werd bijna niks mee gedaan HD rumble en blazen in microfoon zit al in de switch, word ook bijna niks mee gedaan. En dan de sixaxes wat we al sinds ps3 hebben word ook bijna nooit gebruikt. Ik moet wel zeggen dat ik de controller mooi vind maar al die functies kun ener zowat wel vanaf. Wat grappig is als ps er mee komt is het nieuwr/next gen volgens mensen, maar het zit al op andere consoles of op ps zelf. Andere vraag zoals bij series x dat ie hele warme lucht uitblaast doet de ps5 dit ook of mogen jullie daar weer dan niks over zeggen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 29 oktober 2020 14:56
    @hulstpower Adaptive triggers zaten niet in de Xbox One-controller. Is ook andere tech. HD rumble was en is niet te vergelijken met haptic feedback. Daarnaast hebben beide functies nooit op de PS zelf gezeten. 'Wat grappig is als ps er mee komt is het nieuwr/next gen volgens mensen, maar het zit al op andere consoles of op ps zelf.' is dus, als ik het goed interpreteer, onwaar. Verder kan ik inderdaad niets over je vraag zeggen. Ik kan wel zeggen dat je mijn tekst niet goed gelezen hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 15:10
    @Aldodilly heb niet je hele stuk gelezen geef ik eerlijk toe. Maar de tech die Sony gebruikt is natuurlijk beetje zelfde als die xbox en switch heeft alleen dan verbeterd. Maar mijn punt is omdat Sony het nu verbeterd heeft maakt het in mijn ogen niet next gen en ben benieuwd in hoeveel games het gebruikt word. Weet nog van HD rumble dat pers zei je voelt echt hoeveel ijsblokjes in je glas zit in de game.. Ik heb dit noot gevoeld net als dat je zegt dat je bij forza het beetje verschil voelt van de weg ook dit voelde ik niet. Maar goed val je niet aan of zo maar ook over die tech was ik toen en nu nog steeds scepticis. Wel jammer dat je nog niks mag zeggen over de warmte wat ie uitblaast of juist bijna niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappert

    • 29 oktober 2020 15:42
    @hulstpower De PS4 bestond ook al. Maar de PS5 is wel next gen. Een nieuwe console is altijd een verbetering ten opzichte van het vorige model en dat maakt het Next gen. De nieuwe controller maakt misschien gebruik van iets wat al bestond maar wel zwaar verbeterd….en dus next gen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 15:52
    @Fappert ik ben niet overtuigd van de techniek van controller en ik denk dat het weer veel gimmicks word in games die je alleen bijna bij Sony first party games er in gedouwd word. Maar dit is mijn mening. Maar wie weet moet ik het zelf ervaren hoe het voelt. Vind de controller wel het mooiste van de hele ps5 en had gehoopt dat xbox ook wel iets meer ze best deed om nieuwe controller beetje te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 29 oktober 2020 16:42
    @hulstpower dus je bent niet overtuigd van een techniek die je nog nooit hebt geprobeerd duidelijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 19:14
    @rpenning dat kan toch men hyped op sommige sites de controller op andere zoals gamekings zeggen ze allemaal gimmicks heb je niks aan. Dan kan ik toch nog niet overtuigd zijn. Maar misschien veranderd me mening als ik hem wel heb geprobeert. Maar zoals. Ik zei van van die dingen zat al op andere consoles alleen heete het anders en zal het nu wel beter zijn maar het word of niet ondersteund of maakt de pr praat niet waar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 30 oktober 2020 00:14
    @hulstpower ik ben ook wel een beetje skeptisch. Ik ben geen groot van van vibration in controllers. Maar je hoort tog veel mensen erg positief over dat ding. Dus ik ben zeker benieuwd maar je hebt ook zeker wel een punt met de gimmicks het spannendste aan de PS4 controller was die touchpad maar ja daar hebben ze niet veel meegedaan nee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 oktober 2020 06:01
    @rpenning dat is alleen wat ik wil zeggen. Maar vind de controller wel heel mooi

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 oktober 2020 20:34
    @rpenning wat ik dus net wel in stream hoorde is dat Spiderman op ps5 in 1 seconden laad. Kijk dat vind ik next gen. Was van een game journalist en praatje in blijheid ze mond voorbij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 30 oktober 2020 00:16
    @hulstpower 1 sec om Spiderman te laden dat is wel next gen maar daar komt ook een next gen probleem bij.
    Wanneer kan ik drinken pakken dan xd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.