Met Assassin's Creed pakt Ubisoft het eigenlijk heel slim aan. Want wat kun je beter doen dan je meest gewilde en sexy product laten begeleiden door het "lekkerste ding" uit de gamesindustrie. Jade Raymond is al jaren werkzaam in de gamesindustrie en is nu producer van Assassin's Creed. En als de game al niet veel aandacht voor de game zelf kreeg, dan zorgt de charmante verschijning van Jade wel voor extra aandacht. Slim bedacht van Ubisoft!

Maar goed, terug naar de game. Iedereen heeft de indrukwekkende scenes wel gezien waarin de sluipmoordenaar zich een weg baant door een mensenmenigte en sierlijk als een kat van dak naar dak springt in zijn poging aan de bewakers te ontsnappen. Eerlijk gezegd hebben we tijdens de Ubidays niet veel meer gezien, behalve een nieuwe trailer. Niets nieuws, maar even indrukwekkend. Gelukkig leverden de persconferenties en interview meer informatie op.

Sluipmoordenaar Altair

Hoofdpersoon van Assassin's Creed is de sluipmoordenaar Altair. Ubisoft Montreal heeft zich bij dit personage laten inspireren door de adelaar en wanneer je goed oplet heeft Altair ook veel van een vogel weg. Reden voor deze vergelijking is dat Altair in feit om zijn prooi cirkelt, heel snel toeslaat en dan weer van het strijdtoneel vlucht. In het Arabisch betekent zijn naar zelfs 'de vliegende adelaar'. Op zijn kap die hij op heeft zit een soort klepje dat in de schaduw al snel lijkt op de bek van een vogel. Ook zijn witte kledingskleur en de flapperende panden van zijn gewaad verwijzen allemaal naar vogelachtige trekjes. Maar niet alleen in zijn uiterlijk speelt dit een rol, ook zal Altair voor hij een missie start een witte veer krijgen die aangeeft dat er een nieuwe missie is die hij moet volbrengen. Na het voltooien van een missie zal hij deze veer weer inleveren bij de opdrachtgever en hiermee aangeven dat de missie succesvol is volbracht.

Kruistocht

Assassin's Creed speelt zich af tijdens de Derde Kruistocht in het jaar 1191 waarbij Altair aangesloten is bij het genootschap van de Hashhashin (Assassin's) die als doel hebben om de negen historische figuren die de kruistocht propaganderen uit te schakelen. Motto van de Assassijnen is: "Nothing is true, everything is permitted" en volgens Jade Raymond past deze tekst precies bij de game. Zoals velen wel weten schijnt er een extra dimensie aan de game te zijn toegevoegd die zich meer in de toekomst afspeelt. Tijdens de E3 van 2006 was in de trailer van de game namelijk een glitch te zien en werd het scherm na het sterven van Altair bijzonder futuristisch. Zo schijnt DNA een belangrijke rol te spelen en reist men via de DNA van een persoon terug naar het verleden om te achterhalen wat er toen is gebeurd. Altair zal zijn slachtoffers zoeken in drie steden waaronder Jeruzalem, Damascus en Akko. Altair zal er langzamerhand achter komen dat de Derde Kruistocht niet het echte doel is van zijn missie, en hij zal verwikkeld raken in een nog groter complot waarin zijn rol niet gering is.

Acrobatiek

Ontwikkelteam Ubisoft Montreal heeft zich laten inspireren door free running. Dit is een soort extreme sport waarbij mensen in de stad allerlei objecten zoals richels, randen, uisteeksels aan gebouwen gebruiken om zich voort te bewegen. Het lijkt op een soort urban acrobatiek. Deze bewegingen en bewegingsvrijheid hebben als basis gediend voor de moves die Altair in de game gebruikt. Hij zal richels, balken en eigenlijk alles dat voorhanden is gebruiken om zijn vluchtroute te vergemakkelijken. Altair zal niet alleen zijn omgeving gebruiken om van A naar B te komen. Ook heeft hij een paard tot zijn beschikking waarmee hij van stad naar stad kan rijden en waar vanaf hij ook dodelijk kan toeslaan.

Controls

De controls in Assassin's Creed zijn heel erg intuitief en de makers hebben de spelers het gevoel willen geven dat je een soort marionet bestuurt. We kregen te horen hoe de besturing op de PlayStation 3 is en dat klinkt redelijk makkelijk. Met de driehoekknop bestuur je het hoofd van Altair, zijn wapenhand wordt bestuurd met het vierkantje en zijn wapenlozehand met de cirkelknop. Zijn onderlichaam bestuur je met de X-knop. Door de R1 knop ingedrukt te houden kun je je moves versterken. Bij het lopen ga je bijvoorbeeld rennen of wanneer je aan het vechten bent zal de R1 knop je move heftiger maken. Met de driehoekknop zul je ook luistervink kunnen spelen om belangrijke informatie te vergaren voor je missies. Met de X-knop kun je springen en klimmen. Helaas is de SIXAXIS functionaliteit van de PS3 controller niet aanwezig in het spel.

Crowd surfing

Een van de speerpunten van Assassin's Creed is de rol die het publiek speelt en waarmee je zelf ook kunt spelen. Niet letterlijk, maar Altair zal slim gebruik moeten maken van dit aspect om zijn daden onopgemerkt te laten. Het sociale realisme van deze menigte moet extra diepgang aan de game geven. Altair heeft twee modes in de game waarbij de 'low profile' mode hem sociaal gemakkelijk laat samenvloeien met de menigte. Hij valt niet op en kan deze tijd goed gebruiken om zijn moord voor te bereiden. In de 'high profile' mode zal hij moeten toeslaan en kan hij niet voorzichtig meer zijn. Het publiek zal hem opmerken evenals de bewaking en zij zullen hem proberen te pakken krijgen. Stadslui zullen in paniek raken of wijzen naar de plek waar jij je verstopt. Bewakers zullen proberen je te pakken te krijgen.

Later in de game zul je met Altair de mogelijkheid krijgen om mensen in de stad te helpen. Deze missies hoef je niet uit te voeren, maar het zal je wel helpen in het spel. Denk bijvoorbeeld aan mensen die bewakers zullen afleiden of tegenhouden terwijl jij vlucht. Ben jij niet zo'n goedzak? Dan kun je er ook voor kiezen om je stealth skills te verbeteren door bijvoorbeeld mensen te zakkenrollen. Echter, dit wordt onthouden en je reputatie wordt hierdoor niet beter.

Wapens en moorden

De alerte gameliefhebber zal het zijn opgevallen toen de eerste trailers van Assassin's Creed online verschenen. Altair mist namelijk het topje van zijn linker ringvinger. Dit komt voort uit een gebruik bij de Assassijnen waarbij een leerling bij wijze van loyaliteit en opoffering het topje van zijn ringvinger wordt afhakt. Als gevolg van dit toch wel gruwelijke gebruik krijgt hij messen die hij langs zijn armen kan uitschieten, een beetje a la Wolverine. Doordat deze messen in zijn mouwen zitten valt zijn wapenbezit niet op en kan hij zonder op te vallen zijn aanval voorbereiden en uitvoeren. Naast deze messen zal Altair short en long range en melee wapens tot zijn beschikking hebben. Jade Raymond wist te vertellen dat een pijl en boog, een kleine kruisboog en gooidolken tot zijn wapenarsenaal behoren evenals een zwaard. In de game zal het mogelijk zijn om je wapens te upgraden en zelfs nieuwe wapens te unlocken. Omdat je niet opgemerkt mag worden is het van groot belang je wapens goed te gebruiken en goed na te denken wanneer je welk wapen gebruikt.

 

Muziek

In Assassin's Creed zal de muziek een belangrijke rol spelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Jesper Kyd, een van de grootste muziekmakers voor games, gevraagd is om de game van passende muziek te voorzien. De verschillende steden in de game zullen elk hun eigen sound krijgen. Hierin zullen aanzienlijke verschillen zitten aangezien de ene stad islamitisch is en de ander veel christelijker. In de laatste trailer die we voorgeschoteld hebben gekregen is Unkle met het nummer Lonely Souls te horen. Persoonlijk vind ik het een supernummer, maar afgezien daarvan is het een mooie keus bij de trailer. Altair betekent namelijk ook Son of None, hij is een wees die is opgegroeid bij de Assassijnen. Son of None lijkt een lonely soul te zijn.

Niet voor niets riep Gamer.nl de game Assassin's Creed uit tot de game van het 2007. Of het 2007 wordt...laten we hopen dat de E3 hierin bevestiging kan geven. Vooralsnog zijn we in ieder geval nog steeds onder de indruk van het spel en kunnen we niet wachten tot nog meer informatie!

Bekijk hier de persconferentie van Jade Raymond tijdens de Ubidays 2007!