Voor wie niet bekend is met het concept van Anno Online; het is een free-to-play MMO- browsergame die zich afspeelt in de bekende wereld van Anno. Anno 1404 om precies te zijn. Inclusief oude gebouwen, beroepen, goederen en allerlei andere Middeleeuwse zaken. We gaan niet helemaal in detail treden over de basis van de game, want dat deden we ongeveer een jaartje geleden al in deze preview. We hebben deze keer echter wat langer kunnen spelen, dus richten we ons nu wat meer op wat je kunt verwachten naarmate de tijd vordert.

Anno Online

De huidige open bèta voor Nederlandse spelers is compleet met Nederlandse teksten. Wat het direct een goed 'instapmodel' maakt voor spelers die nog nooit een Anno-game gespeeld hebben of voor de wat jongere spelers onder ons. Het lijkt misschien een kleinigheidje, maar het toont waarschijnlijk wel aan waar Ubisoft naar toe wil: een groter bereik onder een groep potentiële Anno-spelers. Van jong tot oud.

Wie bekend is met de reeks zal bovenstaande na het spelen van Anno Online direct beamen, want al na een uurtje of twintig blijkt al dat het met de moeilijkheidsgraad wel meevalt. Dat is niet per se een slecht punt, want dit komt voornamelijk door het feit dat Anno het schoolvoorbeeld is van in het juiste tempo nieuwe spelelementen toevoegen en de moeilijkheidsgraad opvoeren. Tijdens het spelen van de open bèta, merken we echter dat die moeilijkheidsgraad op een gegeven moment wel wat blijft hangen. Puur omdat je niet te maken krijgt met rampen, ziektes of eigenlijk vooral met andere volken. Of die nou computergestuurd of menselijk zijn. 

Anno Online

Stiekem toch even bouwen

De game neemt je zonder probleem mee op een tocht langs simpele houten huisjes met een simpel zandpad tot aan stenen herenhuizen aan statige boulevards. En doet dat met verve. Het is vooral het wachten tot je voldoende grondstoffen hebt dat je tegenhoudt om lekker verder te bouwen. Begrijp ons niet verkeerd, elke Anno-game doet nagenoeg hetzelfde, maar daar ligt het tempo wat hoger doordat je veel minder gehinderd wordt door hoge 'grondstofprijzen'. Bovendien komt er een punt waarop je te maken krijgt met andere groeperingen waardoor de game ineens een andere richting inslaat.

We willen daarmee Anno Online geenszins afkraken, want voor een gratis game is deze zeker de moeite waard. Ondanks dat we na een uurtje spelen wel weer even moesten wachten op voldoende grondstoffen, werden we na een weekje spelen nog niet gedwongen om echt geld uit te geven. Niet dat het van Ubisoft niet mag, maar het hoeft zeer zeker niet. Sterker nog, wie langer speelt zal merken dat er zelfs een oplossing is om oneindig robijnen (de Anno-variant van echt geld) te maken. Dat gaat niet snel, maar het kan wel. Waarmee we eigenlijk willen aangeven dat het Ubisoft waarschijnlijk niet alleen om het geld te doen is.

Anno Online

Het lijkt er vooral op dat ze de populariteit van de Anno-games wat willen vergroten en niet zonder succes. De complexiteit en het heerlijke micromanagen van je stad, de ingrediënten waarmee de reeks al jaren lof oogst onder gamers, lijken ook in deze gratis variant in orde te zijn. Hoe langer we spelen, hoe complexer de goederenstromen worden en hoe meer we moeten balanceren tussen waar we onze goederen heen sturen (vanwege de meerdere eilanden die je beheert). En ondanks dat de zeer ervaren Anno-spelers dit ongetwijfeld niet als een vervanging zien van eerdere Anno-games of zelfs als het volgende volwaardige deel, zullen ook zij het niet kunnen laten om toch stiekem iedere dag even kijken hoe het met hun online stad gesteld is.

Anno Online is gratis te spelen op de officiële Anno Online-site.