Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Anno 2205 (hands-on)

Bang zoom! You’re going to the moon!

Geschreven door Remco Beckers op
Na een radiostilte van een paar jaar leek de succesvolle Anno-serie na Anno 2070 te vervagen in een schaduwachtige dood, vooral met de komst van een browser-game. Hoewel Anno Online het niet slecht deed, hoopten fans natuurlijk op meer. Maar een wensvervulling bleef uit. Totdat er bij de Ubisoft-presentatie van de afgelopen E3, als een donderslag bij heldere hemel, opeens Anno 2205 aangekondigd werd. Deze komt uit op 3 november en wij hebben 'm al mogen spelen.

Het principe van de Anno-serie is eenvoudig: sticht een stad en bouw deze uit tot een goed geoliede metropool. Houd rekening met de behoeftes van je bevolking, je grondstoffen en je productieketens, let op rivaliserende partijen en geniet ondertussen van het weergaloze oog voor detail. Anno is haast synoniem komen te staan voor het city builder-genre en deze nieuwste editie verandert daar niks aan.  

Constanten en variabelen

Toch is de game geen lukrake kopie van zijn voorgangers. Met Anno 2205 proberen de makers een laagdrempelige game te bouwen waar iedereen zonder enige voorkennis aan kan beginnen en die vermakelijk is voor zowel de fanaten als de beginnelingen. Dat pakt goed uit: de interface is bijzonder overzichtelijk en het bouwen van steden is nooit eenvoudiger geweest. Toch voelt het heel anders dan voorgaande spellen. Gamers die daarmee bekend zijn zullen in het begin nog wel wat aan Anno 2205 moeten wennen. Het is een complexe game; niet alleen de productieketens zijn belangrijk, maar ook je energieproductie. En nieuw bij dit deel is dat je ook moet letten op hoeveel werknemers tot je beschikking staan en of je infrastructuur goed genoeg georganiseerd is.

Daar tegenover staat dat het opzetten van je stad erg aangenaam is. Met opzet is ervoor gekozen de speler te assisteren bij het bouwen van zijn stad – je wordt goed op weg geholpen, enkele verhalende quests geven je tutorial-achtige tips en de interface nodigt uit tot nadere verkenning, waardoor je goed op de hoogte bent van wat je al kunt en wat nog niet. Het detail en de nauwere organisatie komen pas later, als je stad eenmaal loopt. Dan kun je ervoor kiezen je bedrijfjes te upgraden en zo hun productie te verhogen of hun onkosten te verminderen. Dit doe je door hier een module erbij te bouwen, daar een betere verbinding tussen twee fabrieken aan te leggen, of – en dit is nieuw in deze Anno – je gebouwen gewoon helemaal te verplaatsen. Inderdaad, de perfectionist hoeft zich geen zorgen meer te maken gebouwen af te moeten breken als iets niet helemaal klopt en dat is goed voor je portemonnee.

Te land, ter zee en in de ruimte

Het belangrijkste element aan Anno 2205 is dat het zich niet meer alleen op aarde afspeelt. De maan is je nieuwe speelveld geworden. Je kunt er ruimtebasissen bouwen om kostbare grondstoffen te winnen. Die ruimtereis is daarom een belangrijk aspect: het begin van het spel zal vrijwel altijd in het teken staan van de maanreis. Hiervoor heb je materialen nodig die je in je gewone leefomgeving niet vindt. En daarvoor introduceert Anno 2205 nóg een nieuwe spelwereld: het poolgebied.

Al deze drie spelwerelden vereisen andere speelwijzen. In het normale klimaat speel je Anno als vanouds, maar je zult ook naar de pool en naar de maan moeten. Je wetenschappers zullen het koud krijgen in het poolgebied en verlangen daarom dat je hun tenten in de buurt van fabrieken bouwt, waar warmte vanaf straalt. Hitte is daarom een belangrijke grondstof. En op de maan loopt je kolonie het gevaar door meteoren bekogeld te worden en dus moet je er enorme schilden op zetten. Vanwege het lage aantal maanbewoners is saamhorigheid hier een belangrijke factor.

Door de strategische kaart erbij te nemen kun je eenvoudig van de ene naar de andere spelwereld omschakelen. Je kunt ook quests krijgen die zich in weer andere gebieden afspelen en de strategiekaart is ook de enige manier om in contact te komen met de wereldregering en andere tegenspelers. Je beheert daarom minstens drie kaarten in één speelsessie. Dat kan overweldigend zijn, maar een goede organisatie lost dit op. In het begin heb je erg veel factoren om op te letten, waar zelfs een doorgewinterde Anno-speler nog wel even tegenaan zal lopen. Maar al met al werkt de gelijktijdige opbouw van een stad en een pool- en maankolonie best goed en gaat de omschakeling tussen werelden vlot, waardoor je zelfs het gevoel krijgt dat je beslissingen de hele wereld beïnvloeden. 

Oorlog en vrede

Oorlogvoering is geheel optioneel geworden. De gamemakers willen je de kans geven in alle rust je perfecte stad op te bouwen, zonder lastiggevallen te worden door jaloerse concurrenten of willekeurige natuurrampen. Zeeslagen zijn nu onderdeel van een narratief en komen ook met losse quests nog wel eens voor, maar die zullen zich niet afspelen in de kaarten waar jij je kolonies bouwt.

Deze kaarten zijn overigens geheel open. Waar je voorheen gebonden was aan de omvang van een eiland en je daarom het grootste eiland van de archipel koos om er je stad neer te planten, kun je eilanden (in het normale klimaat) nu aan elkaar verbinden met enorme bruggen. Je kunt ook een ruimtelift - die leidt naar een ruimtestation – installeren om producten makkelijker op de maan te krijgen. Handelsroutes zijn volledig overbodig geworden. Alleen tussen de verschillende speelkaarten varen je schepen nog.

Daarbij zijn je productievoorraden ook overal raadpleegbaar, niet enkel nog in de magazijnen op bepaalde eilanden. Je hebt overal al je grondstoffen en hoeft geen rekening meer te houden met de bereikbaarheid van je warenhuizen. En wat dat betreft ook niet van je openbare gebouwen. Je kunt je stadion aan de rand van de stad bouwen en je mensen kunnen het (bijvoorbeeld met de metro) toch bereiken. Let wel dat elk openbaar gebouw maar een bepaald aantal mensen tegelijkertijd kan helpen. 

Detaillering

Met de jaren zijn de Anno­-spellen steeds complexer en gedetailleerder geworden. Nu Anno 2205 na een paar jaar stilte verschijnt, lijkt er in dat patroon geen verandering te zijn gekomen. Ja, het spel is intentioneel transparanter en daarmee eenvoudiger gemaakt, maar toch blijft het geen simpel spel. Naarmate je vordert, moet je en ga je op meer dingen letten en dat maakt het spel weer iets om lekker je tanden in te zetten. En als je even tot rust wilt komen kun je van de waanzinnige levendigheid van je steden genieten door diep in te zoomen, een dag/nacht-cyclus in te schakelen en panoramische camerabewegingen te volgen. Met Anno 2205 zijn we zeker uren zoet.

Anno 2205 komt op 3 november uit voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Prijsverlaging PlayStation 4 in Verenigde Staten aangekondigd Details seizoenspas Rise of the Tomb Raider vrijgegeven
9

Reacties op: Anno 2205 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Hellraidermike

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ik vraag me af of dit wel een goede game wordt.

    De multiplayer is er gewoon uitgelaten.
    Maar dat is nog niet eens het ergste voorgevoel.

    De beta je weet wel die beta waar je 100% aan mee deed als je een pre order plaatste, werd gewoon zomaar gecancelled. Geen bericht geen anouncement. Alleen een heel klein berichtje van een community member op het forum. En daar was het stil, niemand reageerde meer op het forum, niemand op facebook. Mensen vroegen ernaar maar niemand kreeg antwoord.
    Alleen nog een klein berichtje erachteraan dat je een pixel bootje kreeg als goedmakertje.

    Ik moet het nog zien, maar ubisoft en de combinatie dat de beta zomaar ineens verdwijnt en niemand iets zegt belooft niks goeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nightwish88

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Vooral het bereik van gebouwen vind ik goed klinken! In de vorige games kon ik nooit lekker m'n stad mooi bouwen omdat gebouwen nooit paste of ik moest er te veel huizen voor slopen.

    Ben erg benieuwd naar het eind product

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ben benieuwd hoe dit deel gaat worden, kijk er toch best wel naar uit. Het enige wat me nog tegenstaat zijn de vierkante wegen layouts, alles is vierkant… kommop UBI… kijk eens naar Cities Skyline, daar kun jegeweldige indeling maken wat ook zeker niet zou misstaan in een ANNO game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theoneraul

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Dan moeten ze een hele nieuwe engine maken/gebruiken. Dat gaan die ontwikkelaars nooit doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Barbapapa

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ik weet het niet zo, sinds ze de 'moderne tijd' ingegaan zijn heeft de serie voor mij een beetje zijn glans verloren. Dat komt misschien omdat het begindeel van de serie zich rond die tijd afspeelde maar het mist een 'ziel' of zo. Het voelt allemaal goed en oogt ook altijd fantastisch maar die moderne interface en insteek vind ik gewoon.. meh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erwintjuh

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    ^Dit… snel weer terug naar de golden ages ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RemcoBeckers

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Op mijn vraag of er aan een remake van 1602 of iets dergelijks gedacht werd, of voor mijn par een Anno 1800, bleef het helaas mysterieus stil. De ontwikkeling is wel direct na de release van de expansion van Anno 2070 begonnen, en de toekomstsetting sprak het meeste aan omdat men zich niet aan een bepaald beeld van de geschiedenis hoefde te houden en lekker kon fantaseren. Dat hebben ze vooral bij Anno 2070 gedaan. Bij deze game zijn er, net als bij zijn voorganger, ook futurologen ingeschakeld om een zo plausibel mogelijk beeld van de toekomst te schetsen en met opzet is geprobeerd om deze game wat realistische te maken of over te laten komen dan 2070. Het resultaat, zoals te zien is, mag er, wat mij betreft, zijn :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Anno 1602 de 1e game wat een game, prachtig hoe je begon met een houthakkers hutje en zo de hele zooi opbouwde, daarnaast was de manier waarop je samen kon spelen prachtig gedaan.

    Anno 1602
    Anno 1503
    Anno 1701
    Anno 1404
    Anno 1404

    Dit waren de Anno games (expansions niet mee gerekend) die het voor mij deden, de toekomst games hoeft van mij niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Dit deel lijkt wel weer meer uitstraling te hebben dan het vorige, wat ook echt wel een goede game was, maar miste de charme van eerdere delen. 1404 moest me altijd helpen herinneren om ook af en toe een pauze te nemen, met 2070 had ik dat helemaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.