Anno 1800 | Gamer.nl

Anno 1800 | Gamer.nl

Op de dag dat Gamescom van start ging kondigde Ubisoft het nieuwe deel in de Anno-reeks aan. Anno 1800 is alweer de zevende titel in de franchise en leunt meer dan ooit tevoren op de feedback van fans.

De laatste twee Anno-games speelden zich in de toekomst af, dus het is in eerste instantie weer even wennen om naar het verleden te reizen met Anno. Bouwen op de zee zit er dus niet meer in, laat staan op de maan. Dankzij de uitgebreide presentatie die we op Gamescom kregen (we mochten helaas nog niet zelf met de game aan de slag), is het makkelijk om te zien dat de game dankzij de setting veel potentie heeft.

Anno 1800

Goeie ouwe tijd

Het Duitse Blue Byte beseft dondersgoed dat het jaar 1800 het beste van beide werelden heeft. De periode oogt dankzij de scheepsvaart en kla ieke bouwwerken als een tot leven gekomen geschiedenisboek, maar huisvest tegelijkertijd de industriële revolutie en de start van de moderne samenleving waar we nu in leven. Dat betekent dat boten en ‘karren’ op de weg motors kregen, er fabrieken gebouwd werden en steden in een rap tempo uit hun voegen begonnen te barsten.

Zoals gebruikelijk bouw je in Anno 1800 je eigen stad op, waarbij je zelf bepaalt waar de economie in de stad zich op focust. De sleutel om je stad succesvol te maken blijft het tevreden houden van zijn inwoners, waarbij je zelf kunt bepalen hoe dictatoriaal je hierin te werk gaat. In de Gamescom-demo kregen we bijvoorbeeld een flinke rel in de binnenstad te zien. Werkers waren aan het staken vanwege het magere loon en de slechte arbeidsvoorwaarden. In plaats van ze tegemoet te komen, zette de ontwikkelaar van Blue Byte de politie in om de rellen in toom te houden. Maar ook dat is oppa en: rellen kunnen zich snel door de stad verspreiden en als je niet genoeg politie op de been hebt, is het een onbegonnen zaak.

Het zal allemaal als bekende kost klinken voor de doorgewinterde Anno-speler, maar de game lijkt echt de beste elementen uit alle Anno-games te combineren. De gebieden worden random gegenereerd en iedere leider, onder wie jijzelf, heeft een eigen eiland. Natuurlijk zullen de leiders het tegen elkaar opnemen en hier en daar ook samenwerken door bijvoorbeeld met elkaar te handelen.

Anno 1800

Een dagje naar de zoo

De ontwikkelaar toonde tijdens de demo ook dat het mogelijk is om bijvoorbeeld een dierentuin te bouwen in je stad om zo inwoners tevreden te stemmen. Wanneer je als stad weinig contact onderhoudt met concurrerende steden en landen zitten hier wat varkens en andere generieke dieren in, waardoor de dierentuin maar weinig in trek is.

Door diplomatisch te werk te gaan en flink te investeren in je haven, kun je echter meer exotische diersoorten regelen, waaronder tijgers. Al snel vervang je de wat suffe dieren voor intere antere exemplaren en heb je een booming busine . Bij elke bezoeker kun je zien wat ze van hun bezoekje vinden en je strategie daarop aanpa en. Het voelt aan als een uitgeklede versie van een parksim binnen de game en is eigenlijk een microversie van hoe de complete game werkt.

Voor en door de fans

Mi chien wel het meest fascinerende aspect van Anno 1800 zit niet in de game zelf, maar er omheen. Blue Byte merkt niet geheel onterecht op dat bètatests voor games vaak relatief weinig invloed hebben op het uiteindelijke product. Wanneer een bèta wordt gelanceerd, is een game vaak al in vergevorderd stadium. Daarom heeft de ontwikkelaar Anno Union gelanceerd, een website waar fans van de reeks zich kunnen aanmelden en op die manier uitgebreid feedback kunnen geven en hun wensen kunnen uitspreken. Het bedrijf nodigt selecties aan spelers zelfs uit om op kantoor de games te komen spelen, maar ook vanuit de luie stoel kan invloed uitgeoefend worden, bijvoorbeeld door op bepaalde personages te stemmen zodat ze in de game verschijnen.

Het resultaat hiervan is wel dat Anno 1800 pas later in 2018 uitkomt. Eerst moet er uitgebreid feedback worden verzameld en worden er mogelijk veel aanpa ingen gedaan om de fans tegemoet te komen. Tenminste, als die feedback serieus genomen wordt en niet een opgeklopte marketingcampagne is om fans het idee te geven dat ze er toe doen. De pa ie van de ontwikkelaar die ons tijdens Gamescom te woord stond en zijn dankbaarheid voor de mondige fanbase lijkt in ieder geval gerust te stellen. We hebben dan ook liever dat Blue Byte met Anno 1800 de perfecte Anno-titel maakt en daar zijn tijd voor neemt, dan dat het project te snel wordt ontwikkeld en uitkomt. Als het al onze plan- en bouwdromen waarmaakt, kunnen we nog wel even wachten tot anno 2018.

Anno 1800 is in ontwikkeling voor pc en moet ergens in 2018 verschijnen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou