Anno 1800 is een zeldzame citybuilder | Gamer.nl

Anno 1800 is een zeldzame citybuilder | Gamer.nl

Ubisofts citybuilder-titaan Blue Byte was volop aanwezig op Gamescom 2018. Naast een nieuwe The Settlers-game en een rits remakes werd ook Anno 1800 getoond. Het is alweer een paar maanden geleden dat we iets van de game zagen, maar nu het twintigjarige jubileum van de serie nadert kon Gamer.nl eindelijk aan de slag met deze zeldzame pc-game.

Brand manager Marcel Hatam vertelt ons waarom de ontwikkelaar ervoor heeft gekozen in de industriële revolutie te duiken. Volgens hem is het vooral de luide roep vanuit de community geweest, maar ook het feit dat het tijdperk uitstekend past bij de kern van de games. In de negentiende eeuw vierde kapitalisme namelijk hoogtij in de vorm van bedrijven met zeer betrokken eigenaren. Laat dat nu net een belangrijk aspect zijn van de Anno-serie.

Anno 1800

Onveranderde fundering

Anno 1800 is in de basis niet drastisch veranderd. De serie draait nog steeds om een mix van genres, waarmee het zich onderscheidt van andere games. Steden bouwen is namelijk niet het enige waar je je mee bezighoudt, want ook de economie op pijl houden en eropuit trekken om de wereld te verkennen zijn twee belangrijke gameplay-aspecten. Je begint dan ook met slechts een haven en een royaal startkapitaal om je eiland uit te bouwen en zo langzaam uit te groeien tot een welvarende stad.

Opstarten vergt wat zoekwerk, maar uiteindelijk oogt de interface van Anno 1800 iets schoner en duidelijk dan de voorgaande delen. Dat is geen overbodige luxe, want er is een hoop benodigd om de inwoners ook daadwerkelijk productief te krijgen en hun basisbehoeften te bevredigen. Anno 1800 loodst je gelukkig door de e entiële gebouwen en faciliteiten heen door ze geleidelijk beschikbaar te stellen. Je begint met een klein dorpje en een marktplaats, en voegt daar al naar gelang dingen als vi erijen, een wolproductie en grote warenhuizen aan toe.

Anno 1800

Plat vermaak en cultuur

Eenmaal op gang gekomen met het boerenleven keert een andere vertrouwde feature terug, namelijk verschillende rangen met inwoners. In feite is dit een kla ensysteem dat werkt als een natuurlijke moeilijkheidsgraad die steeds meer van de speler eist. Zo kunnen boeren, de laagste kla e, het prima af met simpele etenswaren, maar eist de rijke kla e een verscheidenheid aan culturele activiteiten. Hier krijg je per bevolkingsgroep weer nieuwe gebouwen en faciliteiten om te plaatsen voor terug. Daarbij moet je in Anno 1800 de werkgelegenheid per groep in de gaten houden, omdat elke kla e enkel een eigen soort productie kan draaien. Boeren voorzien je van aardappelen, maar kunnen niet werken in de fabrieken. Het past uitstekend bij het concept van je bevolking onderhouden, ditmaal gerangschikt op expertise.

Nieuw is de aantrekkelijkheid van een stad, die wordt bepaald door zes criteria. Culturele voorzieningen, mooie natuur en feesten hebben een positief effect, en ziektes, milieuvervuiling en slecht onderhouden huizen een negatief effect. Om spelers niet te veel op te jagen is de aantrekkelijkheid core geheel optioneel, maar een fijne stad om te wonen brengt wel veel inkomsten met zich mee.

Qua cultuur werden op Gamescom met name dierentuinen en musea uitgelicht. Beiden zijn geheel modulair, waardoor je het aanbod aan beesten en bezienswaardigheden naar smaak kunt indelen. Iedere module kent een eigen aantrekkelijkheid core, die je kunt verbeteren zodra de stad groeit. Herten zijn bijvoorbeeld niet heel bijzonder om te bekijken in Europa, maar rondom de gorilla’s is het altijd drukbevolkt. Spelers hoeven niet per se in de weer te gaan met deze statistieken, want aan de drukte zie je vrijwel direct welke attracties het populairst zijn.

Anno 1800

De Nieuwe Wereld

Grondstoffen en bezienswaardigheden komen er echter niet vanzelf. Als spelers eenmaal klaar zijn om de zee te bevaren, is het mogelijk om uit te breiden naar andere eilanden in Europa of voor het eerst ook Zuid-Amerika. Hier zijn twee nieuwe inwonerskla en en een hoop nieuwe faciliteiten te vinden, waarmee de game plots bijna tweemaal zoveel content biedt. Elders in de wereld zijn ook npc’s te vinden die met je zullen concurreren, maar in de Sandbox-modus die we onder de knoppen kregen konden we ongestoord onze gang gaan.

In de bloeiperiode van het kapitalisme kan handel uiteraard niet ontbreken. Beschikbare schepen kunnen op expeditie worden gestuurd in de vorm van zijmi ies, waarna alles automatisch verloopt. Wel moeten spelers zich goed voorbereiden met voldoende voedsel en andere voorzieningen, om het moraal van de groep hoog te houden en de expeditie succesvol te laten verlopen. Gedurende een reis krijgen spelers adventuregame-achtige keuzes voorgeschoteld, zoals hoe je omgaat met lokale stammen op een eiland. Mocht je ruil succesvol verlopen, dan ben je een flinke lading spullen rijker, in ons geval een prachtig dinosauru kelet.

Een zeldzame mix

Wat we met name leren uit de speelse ie is dat Anno 1800 een zeldzame game is. De mix van bouwen, ontdekken en financiën regelen vind je maar weinig op zo’n grote schaal. Anno 1800 is dan ook prachtig om naar te kijken en uiterst gedetailleerd wanneer je inzoomt op wegen waar boeren hun graan vervoeren of fabrieken waar arbeiders hopelijk in goede omstandigheden werken. De Sandbox-modus is perfect voor gamers die ontspannen hun stad willen zien groeien, terwijl de verhaalmodus ongetwijfeld soelaas biedt voor doorgewinterde strategen. Voor nu is het duidelijk dat het jaar 1800 uitstekend past bij de Anno-franchise.

Anno 1800 verschijnt op 26 februari 2019 voor pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou