Agents of Mayhem (hands-on) | Gamer.nl

Agents of Mayhem (hands-on) | Gamer.nl

We durven het best toe te geven: we missen THQ af en toe. De inmiddels failliete uitgever kwam niet met de meest epische AAA-games, maar vaak wel met lekkere ‘tussendoortjes’. Ze wonnen geen schoonheidsprijzen, maar waren wel erg vermakelijk. Wat dat betreft voelt de nieuwe game van Saints Row-ontwikkelaar Volition, genaamd Agents of Mayhem, als een voortzetting daarvan. En dat bedoelen we op een positieve manier.

Hoewel Agents of Mayhem zich in het Saints Row-universum afspeelt (nadat de aarde opnieuw ‘gemaakt’ is in Saints Row: Gat out of Hell) gaat het toch echt om een compleet nieuwe franchise. De game draait om de Mayhem, een groep bestaande uit leden met opmerkelijke krachten die er op uit is een terroristische organisatie genaamd Legion tegen te houden. 

Pijlsnel wi elen

In de praktijk komt dat neer op kleurrijk vormgegeven levels waarin je constant tu en drie personages kunt wi elen. Dit wi elen gaat pijlsnel en is daardoor een handige tool om bijvoorbeeld het leven van je personages te sparen: zo kun je snel wi elen naar een ander personage wanneer je bijna dood bent. Maar het is ook een manier om variatie in de gameplay aan te brengen. Sommige onderdelen, zoals het uitschakelen van veel zwakke vijanden, doe je liever met een snel, flexibel personage, terwijl je veel schade doet bij een grote eindbaas met een tank-personage.

Voor elke mi ie kun je de drie personages uit een groep van twaalf agenten kiezen. Ieder heeft zo zijn eigen speciale kracht, een Mayhem-aanval, waaronder een kracht waarin je een ware meteorietregen op aarde afvuurt om de vijand mee te bestoken. Je hebt de gebruikelijke ‘tank’, een snelle dame, en ga zo maar door. Vooralsnog wint deze selectie niet de originaliteitsprijs.

Agents of Mayhem

Humor

Waar Agents of Mayhem in onze korte speelse ie echter wel in uitblonk is – zoals je van Volition mag verwachten – de typische humor die de hedendaagse maatschappij op de hak neemt. Dat begint al bij de humoristische one-liners die elk personage een eigen karakter geeft, maar ook het verhaal is ermee doordrenkt.

In de mi ie die we speelden moesten we de K-pop-ster Aisha redden van Legion. Aisha gedraagt zich als een verwende ster en is daar bovenop niet eens een echt mens, maar een A.I. Wanneer we haar na een level vol met gevechten en ontploffingen tegenkomen blijkt ze een pact te hebben gesloten met haar gijzelaar, de robot Steeltoe. Laatstgenoemde wordt ook nog eens versterkt met de kracht van Aisha, wat ze bewerkstelligde door de typisch schattige dansjes en kleurrijke flitsen die we kennen uit K-pop-videoclips.

Agents of Mayhem
Agents of Mayhem

We speelden duidelijk nog een vroege versie van een game die pas in 2017 verschijnt – door een gamebreaking bug zaten we even vast in een mi ie en de animaties van personages laten nog wat te wensen over. maar het is niet ongebruikelijk om dergelijke foutjes tegen te komen in een E3-build. De game, inclusief de gameplay, de vrolijke presentatie en het lichte verhaal, staan er al en vermaakten prima. Agents of Mayhem lijkt nog het meest op een mengelmoes van Crackdown en Saints Row. We hadden nergens het idee dat we de volgende gigantische AAA-blockbuster speelden, en juist dát voelde zo verfri end tijdens een E3 waarin elke game het van de daken schreeuwde dat het the next big thing is.

Agents of Mayhem verschijnt ergens in 2017 op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

E3
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou