2010 FIFA World Cup South Africa (hands-on) | Gamer.nl

2010 FIFA World Cup South Africa (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Een titel als deze vraagt natuurlijk om de nodige kritiek. Immers, FIFA 10 is pas een aantal maanden te koop en biedt naast de landenteams ook nog een belachelijke hoeveelheid aan clubteams. De WK-editie is dan ook niets meer dan een uitgeklede variant, zij het met zo hier en daar een subtiele aanpa ing om de release enigszins te rechtvaardigen. Toch?

Als we Electronic Arts mogen geloven, is dit zeker niet het geval. Er zouden zeker zo’n honderd verbeteringen ten opzichte van FIFA 10 zijn doorgevoerd. Natuurlijk mooi om een PR-praatje wat meer inhoud te geven, maar verra end genoeg merk je hier tijdens het spelen ook daadwerkelijk wat van. Verwacht hier zeker niets wereldschokkends van, maar het zijn wel net ’t soort aanpa ingen dat de aankoop van 2010 FIFA World Cup nog wel eens zouden kunnen rechtvaardigen.

Lappen

Zo is er veel aandacht besteed aan de presentatie. In de afgelopen twee á drie FIFA-titels was de presentatie een stuk minder goed verzorgd dan de werkelijke actie op het veld, maar dat lijkt langzamerhand wat verandering in te komen. Sowieso is het menu flink onder handen genomen. Het design is lekker kleurrijk en je kunt met je rechterpookje de wereldbol bewegen om een team te kiezen. Het steriele en statische wordt op deze simpele manier eigenlijk meteen weggenomen.

Belangrijker nog is de presentatie van de wedstrijden zelf. Ook hier valt goed te zien dat er behoorlijk wat werk in is gestoken. Nog steeds voelt de ‘voetbalsfeer’ wat kunstmatig, maar de game brengt je desondanks onmiddellijk in de WK-stemming. Krijg je bij FIFA 10 nog een vervelend stadionshot te zien als je een speler wi elt, nu zie je de toeschouwers door het dolle gaan of de coach nog een paar aanwijzingen geven, terwijl de confetti je om de oren vliegt. En het veld nodigt eindelijk eens uit om wat leuke trucjes op uit te halen. Die grauwe, vertrapte lappen gras hebben plaatsgemaakt voor een heerlijk groene mat.

Ook is het commentaar een stuk gevarieerder en persoonlijker. Op een gegeven moment begonnen de Engelse commentatoren erg uitgebreid te vertellen over hoe absurd het eigenlijk is dat Nederland nog maar zo weinig succes heeft geboekt, gezien het spelersmateriaal. Het zijn stuk voor stuk leuke details, die ervoor zorgen dat de game net wat meer om het lijf heeft. Maar, zoals gezegd, nog altijd voelt de sfeer een beetje kunstmatig. Steeds krijg je dezelfde dansende toeschouwers in beeld, zij het in een tenue van een ander team. Het is overigens opvallend dat Youri en Evert vrijwel geen nieuwe zinnetjes hebben ingesproken, al is het maar de vraag of je überhaupt naar hun gebrabbel wilt luisteren.

Ballen

Uiteindelijk draait het allemaal om de actie zelf. En juist hier zijn de meest intere ante verbeteringen te vinden. 2010 FIFA World Cup doet namelijk een poging om de oorzaak van een van de grootste frustraties van de afgelopen FIFA-titels weg te nemen: keepers stormen bij het minste of geringste hun doel uit en het maken van een lobje is veel te simpel. Op deze manier komt een groot gedeelte van de doelpunten tot stand, wat vooral bij online wedstrijdjes tot veel ergernis kan leiden. Je kunt immers maar weinig invloed op de keepers uitoefenen.

In 2010 FIFA World Cup is dit laatste weliswaar nog steeds het geval, maar ze sprinten nu niet langer zomaar op een aanvaller af. Het lobben is bovendien een stukje lastiger. Het is zeker niet onmogelijk, maar je moet er nu wel de nodige moeite voor doen en hebt een beetje geluk nodig. De positie en vaardigheden van de speler, en de kracht en richting van het schot spelen een veel grotere rol. En zelfs al trap je een mooi boogballetje, dan is de kans ook nog groter dat de keeper ‘m nu uit de bovenhoek tikt, simpelweg omdat hij veel beter op de situatie inspeelt. Een groot deel van de frustratie lijkt dan ook te zijn weggewerkt.

Het is daarnaast ook fijn dat de weg naar het doel in 2010 FIFA World Cup een stuk minder vervelende en ‘oneerlijke’ momenten kent. Om de een of andere reden komen fysieke duels een stuk natuurgetrouwer over en eindigen ‘klutsballen’ niet per se in het voordeel van de Ronaldos en Rooneys van deze wereld. Ook de ‘mindere goden’ lijken hier eindelijk aanspraak op te mogen maken. De schoten zelf lijken daarentegen iets minder goed te zijn uitgebalanceerd. In de previewversie knal je eigenlijk zonder moeite vanaf een meter of vijfentwintig de bal in de kruising.

Knaapjes

Maar ook die kanttekening kan eigenlijk niet voorkomen dat de vooruitzichten voor 2010 FIFA World Cup verra end goed zijn. En net als UEFA Euro 2008 lijkt het ook qua content wel snor te zitten met deze ‘spin-off’. Je kunt natuurlijk puur het wereldkampioenschap naspelen, de kwalificatieronden (en het Nederlands elftal!) inbegrepen, maar er is ook een aantal spelmodi dat hier een leuke twist aan geeft.

In de scenario-modus speel je bijvoorbeeld situaties uit de kwalificatie na, waarbij je bepaalde doelen moet halen. Een leuk voorbeeld hiervan is de wedstrijd tu en Frankrijk en Ierland, waarbij de Fransen in de verlenging de besli ende treffer gemaakt lijken te hebben. Aan jou de taak om de geschiedenis –het bleek immers ook besli end te zijn–  te herschrijven en in het resterende kwartier Ierland alsnog naar het WK te schieten. Of je vertegenwoordigt online je land of probeert zelf de aanvoerder van de nationale selectie te worden in een Be a Pro-variant. In hoeverre dit een aanschaf ook daadwerkelijk rechtvaardigt, blijft niettemin nog even de vraag, maar we durven al wel te stellen dat 2010 FIFA World Cup zeker geen afgeraffelde versie van FIFA 10 is.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou