Heel rustig komt de WK-gekte op gang. De commerciële wolven beginnen te luren naar de juniperiode, waarin we allemaal massaal aan de oranjeproducten gaan. De koopgekte blijft niet beperkt bij stomme oranje t-shirts bij een pak vla, maar spreidt zich ook uit naar de gamesindustrie. Konami maakte bekend Pro Evolution Soccer 5 binnenkort goedkoper in de winkel te leggen en Electronic Arts pakt zelfs met een heuse WK-game uit. 2006 FIFA World Cup is de naam van het spelletje dat op 28 april moet verschijnen. Wij speelden een previewversie en keken hoe oranje de zaken ervoor staan.

Het eerste criterium waar 2006 FIFA World Cup aan voldoet om ook maar enigszins serieus genomen te worden, is de aanwezigheid van het Nederlands eftal. In FIFA 06 schitterden de Hollandsche sterren nog door afwezigheid, maar gelukkig heeft EA Sports voor de WK-versie wel zijn portemonnee open getrokken. Daarbij mag gezegd worden dat de grafische weergave van de spelers van hoge kwaliteit is en je veel van de vaderlandse helden maar moeilijk van hun levende equivalenten kunt onderscheiden.

2006 FIFA World Cup bevat een behoorlijk pakket aan modes, waarbij het Wereld Kampioenschap uiteraard centraal staat. Je kunt verschillende modes doorspelen met je team, variërende van een kwalificatie naar het WK toe, tot het directe WK zelf. Bij ieder van de opties kun je de selecties zelf samenstellen en de naar jouw mening missende spelers in de basisselectie toevoegen. Zo nam ik Mark van Bommel en Clarence Seedorf wél mee naar het WK en liet ik Vennegoor of Hesselink en de nimmer spelende Kromkamp lekker thuis. In voetbalgames die zijn gebaseerd op individuele kwaliteiten komt de visie van Van Basten dan ook niet echt over. Waar in het echte voetbal het hele team belangrijk is, wordt de kwaliteit van je elftal in 2006 FIFA World Cup gewoon bepaald door de som van alle individuele vaardigheden.

De presentatie van 2006 FIFA World Cup is buitengewoon sfeervol. De wedstrijden worden afgewerkt bij een warme avondzon en de stadions kleuren volledig naar de supporters van de landen. Middels een Match of the Day-achtige zoom schiet je vanaf de wereldbol één van de Duitse stadions in, waarna de volksliederen klinken en de in vergelijking met Pro Evolution Soccer 5, heilige commentatoren het overnemen. De opbouw richting de wedstrijd is zo goed gedaan, dat je spontaan zin krijgt in het echte WK over een aantal weken. Hier helpt ook de soundtrack aan mee, die met 35 nummers weer heerlijk divers, groot en opzwepend is.

Ook leuk is de nadruk die EA Sports gelegd heeft op de speciale en allesbeslissende momenten van het WK. Beland je na een aantal wedstrijden gewonnen te hebben in de finale, dan merk je dit ook echt. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt op een flitsende manier wat beelden van acties die mogelijk in de wedstrijd zitten (een slyding, een kopbol, noem het maar op) tentoongesteld, waarna in het stadion een pompende bas klinkt en je swingend de finale ingaat. Dezelfde nadruk is gelegd op de penaltyserie, toch een van de meest spannende momenten van een WK.

Wel, de opbouw naar de wedstrijden toe is dus prima, hoe zit het met de gameplay zelf? Tja, deze is weinig veranderd ten opzichte van FIFA 06. Er zijn wat kleine dingetjes aangepast, maar direct merkbaar is het niet. We krijgen dus dezelfde arcade-realisme mix, waarbij je jezelf als Pro Evo fan aan veel dingen kunt storen, maar die op zichzelf staand best okay is. Als je op zoek bent naar totaal verbeterde gameplay kun je de game echter beter negeren, dit kruit bewaart EA Sports tot de septembereditie FIFA 07.

2006 FIFA World Cup lijkt in de aanloop naar het WK de perfecte game om je mentaal voor te bereiden op een wedstrijd van het Nederlands eftal. Veel gamers zullen EA verguizen omdat ze nog geen half jaar na FIFA 06 alweer met een minimaal verbeterde footie op de proppen komen, maar hey, geef ze eens ongelijk. Waarom is het in de WK-gekte wel toegestaan om oranje petjes, shirtjes en sjaaltjes te kopen en mag een gamesuitgever niet meeprofiteren?