Wellicht zullen velen denken dat Master Chief een einzelganger is. Een man die alles zelf doet met enkel de hulp van zijn AI Cortana. Iemand die wel de hulp van de Marines aanneemt, maar het meer ziet alsof hij juist hun hulp biedt. Niets is minder waar, want Master Chief was een onderdeel van een groot team. Als zes jarig jongetje werd hij meegenomen naar de planeet Reach, waar hij met een grote groep andere kinderen wordt getraind om juist samen te werken.

Halo: The Fall of Reach

Master Chief is geboren als John, gewoon een menselijke jongen. Niet zomaar de gemiddelde Jan met de pet, maar een bijzonder slim en sterk jochie die boven zijn leeftijdsgenootjes uitsteekt en wint met alle spelletjes. Hij is zes jaar wanneer we hem ontmoeten, en dat is als Dr. Halsey en Colonel Keyes hem komen bezoeken op zijn thuisplaneet. Daar begin het boek The Fall of Reach, het eerste deel van de serie en geschreven door Eric Nylund.

Het boek vervolgt het verhaal van John chronologisch. Van de ontmoeting op het begin tot aan de start van de eerste Halo-game. Werkelijk alles wordt in het verhaal uitgelegd. Van hoe een jongetje van zes groeit tot de Master Chief die wij kennen, hoe hij zo sterk is geworden en hoe hij met Cortana in contact is gekomen. John maakt deel uit van het Spartan-project, genoemd naar de 300 Spartanen die tegen het gehele Perzische leger vochten. Het project is gestart door de vriendelijke Dr. Halsey, met als doel om de ultieme krijgers te maken. Op 14-jarige leeftijd heeft de groep kinderen al het lichaam van volwassenen en zijn ze de beste menselijke strijders ooit.

Om er voor te zorgen dat de kids echt goed zijn, krijgen ze operationeel nogal wat verbeteringen aan het lichaam. Hoewel ze hierdoor al extreem sterk en snel zijn geworden, krijgen ze ook nog extra hulp door het MJOLNIR-pak. Door deze armor worden alle bewegingen nog eens extra versterkt, kan de drager vrij in de ruimte rond zweven en zien ze door hun helm exact hetzelfde wat wij op de HUD zien in de spellen.

Allerlei bekende personages uit de games worden ingeleid in het boek. Zo zien we meer van Captain Keyes, maar nog belangrijker is de relatie tussen John en Cortana. Deze AI is namelijk gemaakt vanuit Dr. Halsey en heeft dan ook allerlei kenmerken van haar overgenomen. Het is een unieke AI die allerlei gevoelige informatie bevat zoals de locatie van aarde. Mocht ze in vijandelijke handen vallen, dan is de toekomst van de mensheid gedoemd. Aan Master Chief om haar koste wat het kost te verdedigen.

Toch zijn er ook nog meer personages die niet in de games voorkomen, maar toch een gigantische rol spelen in het verhaal. Dat zijn voornamelijk de andere Spartans, want Master Chief is zeker niet de enige. Hoewel er veel Spartans overlijden in missies, blijven een aantal goede vrienden van John over. Zo is er de extreem snelle Kelly en Linda, de vrouw die met een sniper alles kan raken. En zo zijn er nog meer Spartans die elk een eigen kracht hebben.

Het is ontzettend tof om te zien hoe John de Master Chief is geworden, en het boek is voor iedereen aan te raden die ook maar enigszins geïnteresseerd is in het Halo-universum. Het leest lekker weg en zit vol met spannende stukken. The Fall of Reach is zonder twijfel het beste boek in de serie.

Titel: Halo: The Fall of Reach Auteur: Eric Nylund ISBN: 9781841494203Halo: The Flood begint exact waar Halo: Combat Elvolved begint. We volgen hier dan ook precies het verhaal wat je als speler al hebt gespeeld, maar dan net een stuk uitgebreider. Zo zien we bijvoorbeeld ook wat er gebeurd is vanuit het oogpunt van de mariniers, en krijgen we zelfs een kijkje in de keuken van The Covenant.

Captain Keyes' schip de Pillar of Autumn wordt aangevallen door The Covanent, dus het is hoog tijd om de laatste Spartan uit zijn slaap te halen. Na wat korte tests, de tutorial uit het spel, moet hij zonder pistool naar de brug zien te komen om met Keyes te praten. Master Chief krijgt het commando om Cortana bij zich op te nemen en haar koste wat het kost te beschermen. Mocht de Covenant haar in handen krijgen, dan krijgen ze alle informatie over de mensen te weten zoals de locatie van de aarde.

In tegenstelling tot de drie andere boeken, is Halo: The Flood geschreven door William C. Dietz, en dat merk je. Dietz hanteert een duidelijke andere schrijfstijl en dat irriteert. Naast dat de schrijver veel gebruik maakt van clichés, leest het hele boek ook erg warrig. Dit komt doordat Dietz het verhaal graag vertelt vanuit verschillende invalshoeken, zoals Master Chief, verschillende mariniers, Captain Keyes, The Covenant en zelfs The Flood.

Al die verschillende verhalen worden door elkaar geschreven. In plaats van een hoofdstuk voor het ene, en een hoofdstuk voor het ander, moet je het telkens met kleine stukjes tekst doen die elkaar in een vlot tempo afwisselen. Begint het net spannend te worden met de Master Chief, schiet het verhaal weer naar de mariniers. Ben je benieuwd hoe het verder gaat met Captain Keyes, word je weer naar The Covenant gegooid. Op sommige plekken wordt wel slim gebruik gemaakt van deze perspectiefwisseling, zoals bij The Flood, maar grotendeels is het alleen maar vervelend.

Dit neemt niet weg dat het verhaal nog steeds staat als een huis, alleen kennen we het allemaal al. Het boek volgt het spel op de voet inclusief alle vijanden en vervelende stukjes. Het is daarom niet gek gedacht van Dietz om andere invalshoeken te nemen, maar het resultaat is dat je constant uit het verhaal getrokken wordt. Zonde.

Titel: Halo: The Flood Auteur: Wiliam C. Dietz ISBN: 9781841494210