De verbinding met de gameservers wordt ’s nachts gedurende zes uur afgesloten. De jonge gamers mogen zelf bepalen of dat vanaf middernacht, 1 uur of 2 uur gebeurt. De Zuid-Koreaanse overheid zegt maatregelen te gaan treffen waardoor jeugdige gamers niet met de registratiegegevens van hun ouders alsnog online gaan spelen.

Ook lang aaneengesloten spelen wordt voor een deel aan banden gelegd voor jongeren. Als een gamer een lange tijd speelt, wordt de snelheid van zijn internetverbinding op den duur automatisch drastisch ingeperkt. Op dit moment wordt een test gedaan met vier grote MMO’s, maar dit zal worden uitgebreid naar een totaal van 19 MMO’s die samen 79 procent van de Zuid-Koreaanse gamers bereiken. De maatregelen moeten in de tweede helft van dit jaar van kracht worden.

Doodmoe

De maatregelen richten zich specifiek op MMORPG’s, omdat dat een genre is waar gamers veel tijd in moeten steken om progressie te boeken. In Europa en de Verenigde Staten worden MMORPG’s als World of Warcraft ook vaak genoemd in combinatie met gameverslaving.

In Zuid-Korea – waar niet World of Warcraft, maar games als Maple Story en Dragon Nest de populaire namen zijn – gaan de verhalen over gameverslaving echter een stuk verder dan in het Westen. Meerdere malen wisten verhalen over extreme gameverslaving de Zuid Koreaanse bevolking te schokken. Zo zijn er berichten geweest over gamers die dagen aaneen MMORPG’s speelden zonder pauze, eten of drinken met de dood tot gevolg. Ook is er een verhaal bekend over een Zuid Koreaans koppel dat zo opging in hun games, dat hun pasgeboren baby stierf aan verhongering.