In een gesprek met Gamesindustry.biz vertelt Arena.net mede-oprichter Jeff Strain dat de Xbox Live service een grote aanpassing moet ondergaan wil het platform interessant worden voor ontwikkelaars van MMO's. Strain, zelf ontwikkelaar van MMO Guildwars, zegt dat de manier waarop de service nu financieel is opgezet fundamenteel niet overeenkomt met de manier waarop ontwikkelaars van MMO games hun communities willen bereiken."Their whole goal is to encourage people to go and buy games on the shelf, then there's an online component for it," he explained. "But for us, when you buy it on the shelf, that's just the beginning of our relationship with you - and we want a direct connection with our customer so that we're always giving you new content, always supporting you directly. Xbox Live just wasn't really built, from a business standpoint, to support that."

Screenshot uit True Fantasy Live Online, door Microsoft in de vuilbak gegooid

Strain, die zelf bij Blizzard heeft gewerkt, weet ook wel dat het voor een console partij als Microsoft erg moeilijk zal zijn om bepaalde zaken op het gebied van support terug te geven aan de ontwikkelaars. Hij is echter wel optimistisch dat zowel Microsoft als Sony in de toekomst meer rekening zullen gaan houden met ontwikkelaars in het MMO genre.

Hoewel Microsoft al eerder heeft aangegeven erg positief tegeover MMORPG's te staan is eigenlijk Final Fantasy XI de enige MMO die op dit moment op de planning staat. Wellicht dat daar in de toekomst zich meer games bij zullen gaan voegen.