Een van de grootste problemen met PCs van tegenwoordig is dat ze zo verschillend zijn. Talloze drivers voor talloze OSen zijn allemaal nodig om het te draaien, en dan vaak nog niet eens stabiel. Gamedevelopers moeten tevens hun games afstemmen op een standaard, zoals OpenGL, ipv op echte specifieke hardware. Dit heeft als gevolg dat ze niet het maximale kunnen halen uit de engine.

Consoles hebben dit probleem uiteraard niet, wat ook de reden is waarom consoles met veel lagere specs toch hetzelfde beeldkwaliteit kunnen produceren als high-powered PCs.

nVidia is dit probleem nu, naar aanleiding van de Xbox, aan het tegenwerken. Ze hebben een moederbord chipset ontwikkeld die de APU (audio processor unit) en GPU (graphics processor unit) integreert op het moederbord.

Dezelfde GPU en APU als in de Xbox zullen worden gebruikt.

Uit het interviewtje van Gamespy:GameSpyDaily: Can you give us a brief outline of the prime features of the nForce, and how they will improve gaming?

Bryan: There are a number of improvements. First off, the entire system architecture has been designed from the ground up to improve overall system performance, increase memory efficiency and bandwidth, and reduce overall system bottlenecks or latencies. The technical innovations that help do this are our TwinBank Memory Architecture, a balanced system design, a single-step arbitration process, and the use of HyperTransport. In addition, the key difference in our architecture is the use of platform processors to help reduce the load on the CPU. Because the IGP and MCP both offload processing from the CPU, system performance is increased. Also, the inclusion of killer graphics, the GeForce2, and killer audio, in the form of the APU (the same audio found on the Xbox), are a definite boon to gamers who expect cutting-edge performance and features. The Dolby Digital Interactive Content Encoder is very cool too, allowing users to play games and encode the audio into Dolby Digital 5.1 and then output the audio to their home theater set-up. This is all done in real-time, with no hit in performance. Finally, StreamThru, our isochronous data transport system, will also help improve online gaming by providing advanced packet control and data transfers.Bedrijven die nu al hebben aangegeven de chipset te zullen gebruiken zijn: ABIT, ASUS, GIGABYTE, MSI, MITAC en Fujisu-Siemens.

De GPU is uiteraard tegen die tijd alweer verouderd (is hij nu eigenlijk al ), dus zou het wel de moeite waard zijn deze chipset te kopen tegen de tijd dat die uitkomt? Het is uiteraard mogelijk om een 'externe' GeForce3 te kopen, maar dan betaal je in essentie voor twee GPU's.

Met dank overigens aan Tizmo, die het intussen al had gesubmit