Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

World of Warcraft verliest drie miljoen spelers

Aantal abonnees nu op 7,1 miljoen

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
Het aantal betalende spelers van World of Warcraft is afgelopen drie maanden gedaald van ruim 10 miljoen naar 7,1 miljoen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Activision Blizzard woensdagavond bekendmaakte.

De forse daling volgt na een opleving van het aantal abonnees in november van vorig jaar. Halverwege die maand verscheen de vijfde uitbreiding voor de mmo, Warlords of Draenor. 

Activision Blizzard meldt dat de inkomsten uit World of Warcraft wel relatief stabiel zijn gebleven. Dit mede dankzij betaalde functies bovenop het maandelijks abonnement en een stijging van de prijs van een maand speeltijd in bepaalde regio's. 

Onlangs werd voor World of Warcraft juist nog de mogelijkheid geïntroduceerd om speeltijd te kopen met in-game goud. Voorwaarde is wel dat een andere speler die tijd met echt geld heeft aangeschaft. Hij of zij kan deze vervolgens te koop aanbieden via het virtuele veilingshuis in de game.

Prestaties overige games

Activision Blizzard maakte verder bekend dat Destiny en Hearthstone: Heroes of Warcraft samen tot op heden voor bijna een miljard dollar aan omzet gezorgd hebben. Laatstgenoemde telt meer dan dertig miljoen geregistreerde speleraccounts, zo werd eerder op de woensdag reeds bekendgemaakt. Samen hebben de spellen ruim vijftig miljoen spelers volgens de uitgever, wat zou betekenen dat er inmiddels zo'n twintig miljoen Destiny-accounts zijn aangemaakt

De uitgever is met name tevreden over de prestaties van Call of Duty: Advanced Warfare, dat de bestverkochte game op zowel Xbox One als Playstation 4 blijft. In november van dit jaar verschijnt het nieuwe deel in de reeks, Black Ops 3. Activision Blizzard brengt dit jaar ook nog Heroes of the Storm, StarCraft 2: Legacy of the Void, een nieuwe Tony Hawk en Guitar Hero en de volgende Skylanders-titel uit.

Omzet en winst

Activision Blizzard behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 1,28 miljard dollar, in tegenstelling tot 1,11 miljard dollar het jaar daarvoor. De winst groeide van 293 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2014 naar 394 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Zowel de omzet als winst is hoger dan analisten hadden verwacht.

Door Gamer.nl/NU.nl

Bron: Activision Blizzard

Dit artikel delen:

Lees meer

Verkoop Wii U afgelopen jaar nauwelijks aangetrokken Zynga ontslaat opnieuw honderden werknemers
9

Reacties op: World of Warcraft verliest drie miljoen spelers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Massiv

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Alsnog behoorlijke cijfers voor zon relatief oude game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    7 Mil. + is zeker niet slecht voor een spel uit 2004, ik ben ondertussen ook gestopt na de nieuwe uitbreiding, Vannilla en TBC waren de enige die ik diehard tot alle eind zooi gespeeld heb alle andere uitbreidingen wisten me hooguit voor een maandje of 2 te boeien, dit had niks met de uitbreiding te maken maar gewoon met het complete spel.

    Toch zal ik een nieuwe uitbreiding weer halen, samen met vrouwtje tot de volgende level questen en dan zal het na een maand of 1 a 2 weer over zijn, niet dat ik het erg vind want me backlog is best wel aan het oplopen :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FrankMVenlo

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ze moeten de ervaring weer magisch maken, zoals ik Vanilla ooit heb beleeft. Ik zat letterlijk dagen aan mijn pc vastgeplakt , spijbelde om maar WoW te kunnen spelen.
    Focus veel meer op Questen ( zorgt voor het verhaal en magie ) en veel minder op raids, pvp en dungeons.
    Mijn grootste bezwaar is dat er gewoon geen lol meer aan is om als lager als top lvl de game te spelen. Er word maar gerushed naar lvl 100 en zoals veel zeggen: Dan begint de game pas!
    Flikker op! Voor mij was de game juist het groeien naar max lvl en de verschillen tussen de klasses ontdekken, rushen naar max lvl vond ik juist het minst leuke.

    Same as craften: stel je hebt skill lvl 200 en je maakt een paar leuke green of blue items, je zet ze op de AH, geen hond meer die het koopt laat staan dat er eerlijke prijzen voor gegeven worden. ( ik ben immers aan het rushen is de filosofie voor de potentiele kopers who cares )
    Bottemline ook craften is alleen nog maar leuk op top lvl.

    Heel de game draait om op top lvl komen en dan eindeloos dezelfde raids doen. ( BORING!!! )
    Voor mij is de magie sinds uitbreiding 1 ( TBC ) allang verloren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik denk dat je bericht grotendeels nostalgie is. Ik heb ook dat gevoel van het originele WoW nooit meer opnieuw beleefd, maar dat komt vooral omdat het spel toen nieuw was en omdat we als spelers 11 jaar jonger waren dan nu. Vanilla WoW was op veel vlakken helemaal niet zo'n perfecte game; veel mechanics en features bestonden nog niet eens. Het gevoel van die eerste dagen questen en verkennen was inderdaad magisch, maar het verschil met nu zit vooral in de beleving van spelers, en niet zozeer in het spel zelf.

    Mensen die begonnen zijn tijdens TBC vinden dat de beste tijd. Wie begon tijdens WotLK, vond dat weer de beste uitbreiding. Daaraan zie je dat het vooral de eerste weken zijn die magisch zijn, ongeacht welke staat van de game ze speelden.

    Het questen op low level is nu inderdaad vrij snel, maar van lvl 90 tot 100 heb je alsnog een erg uitgebreide quest-ervaring in de nieuwe zones. In totaal zijn er nog steeds gewoon vele duizenden quests. Je hebt gelijk dat crafting en de auction house minder van belang zijn onder lvl 90-100, maar de verhalen zijn er gewoon nog. En dat andere mensen rushen naar de 100, wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen toch?

    De spelers-community is meer casual en vaak ongeduldiger dan in vanilla. Dat is inderdaad jammer, maar het spel trekt nu gewoon een bredere doelgroep aan dan in de eerste maanden. Dit is op te lossen door te spelen met een guild van gelijkgezinden, of met je vrienden / vriend(in).

    Persoonlijk ben ik ook gestopt met spelen, maar dat is niet omdat het spel slecht is geworden. Het is gewoon al 11 jaar dezelfde game, ondanks de vele uitbreidingen. Het is alleen maar logisch dat 't op een gegeven moment z'n magie verliest. Er zijn wel enkele dingen die te gemakkelijk en te snel zijn gemaakt, maar over het algemeen valt dat heel erg mee. Is er meer content dan ooit, en de uitdaging is er ook nog gewoon als je die wilt opzoeken. Ik heb geen enkele andere game zoveel gespeeld als WoW en zal er altijd positief op terugkijken.

    On-topic: Ik had wel verwacht dat er, zo enkele maanden na de release van Warlords, een flink dip in het aantal spelers zou volgen. Is alleen maar logisch; gebeurt na elke expansion. De meeste spelers komen nu voor slechts enkele maanden terug voor een nieuwe expansion. Alsnog een prestatie voor zo'n oude game. Ik ben wel benieuwd naar het laatste deel van Starcraft 2, en de nieuwe Tony Hawk dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fre0n

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    WotLK was ook nog wel leuk met het nieuwe continent. Maar met cataclysm is het wat mij betreft echt misgegaan. De oude wereld werd gesloopt. Met wat vrienden spelen we daarom nog vaak WotLK.

    Het ziet er welliswaar minder mooi uit en mist wat leuke features, maar het is wel erg leuk om 'schoon' te beginnen. Niets in bezit, een level 1 char, een geel uitroepteken boven een NPC…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GerarDOS

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Als ik drie miljoen spelers kwijtraak, dan zoek ik altijd op de plek waar ik ze voor het laatst gezien heb. Wellicht in een keukenkastje?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Heeeej Gerard hoe is tie, leuk je weer eens hier te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Dat zijn er een hoop. Ik zelf ben er ook mee gestopt na het weer een tijd gespeeld te hebben in deze nieuwe expansion. Achteraf vind ik dat Garrison idee niet zo leuk als ik had verwacht. Het werd na een tijdje meer een gedoe dan dat het leuk was. Missies leveren vrijwel niks op, elke keer weer minen/herben etc werd ook vervelend.
    Mensen spenderen teveel tijd aan het staan in hun Garrison tot ze wat gaan doen, waardoor er in de wereld weinig meer rondloopt.

    Ik was iemand die zich alleen maar bezig hield met PvP. Arena, (rated) battlegrounds en world PvP deed ik maar wat graag. Maar ach, na 10 jaar spelen met hier en daar een pauze, is het niet zo gek dat je het op een moment zat bent.

    Het blijft echt een geweldige game, maar ik heb inmiddels alles wel gehad/gedaan/gezien en is het gewoon goed geweest om er mee te stoppen. Mensen die zeggen dat het maar een "spelletje" is en een verslaving is, hebben het mis. Het is uiteindelijk een groot sociaal geheel. Heb meerdere malen mensen ontmoet uit andere landen in Europa en dat was erg leuk.

    Elke uitbreiding heeft zijn goede en slechte punten gehad. Hoe minder plezier je er aan beleeft heeft denk ik ook gewoon te maken met hoe lang je het al speelt. Uiteindelijk is het niet meer "nieuw" en daardoor is het wow-factor ook sneller weg. Dan zie je veel sneller de minpunten.

    De eerste twee maanden van een nieuwe expansion zijn altijd wel leuk om toch nog even in te stappen. Gewoon omdat iedereen dan weer een tijd erg actief speelt, waardoor je ook echt wat gaat doen in die game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ze zouden de optie erin moeten gooien dat als je een nieuw char begint of je gebruik wilt maken van het snel levelen of gewoon het standaard levelen zoals we gewend waren in het Vanilla tijdperk, grote kans dat ik dan vandaag nog opnieuw me account samen met vrouwtje activeerde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.