Met Divine Divinity verscheen halverwege 2002, na vele tegenslagen en jaren lang hard zwoegen, eindelijk de eerste RPG van de Belgische ontwikkelaar Larian Studios. Het spel was door slechte marketing niet meteen een instant hit, maar langzaam maar zeker drong tot de RPG fanaten door om wat voor een titel het ging. Divine Divinity was een pure RPG, met veel dialogen en quests, maar met de toegankelijkheid van hack & slash games als Diablo. Het spel heeft dan ook een grote trouwe fanbase en voor hen is er goed nieuws: de opvolger, Beyond Divinity, is bijna klaar.

Beyond Divinity zal begin april op de markt komen en belooft een aantal nieuwe spelelementen bovenop hetgeen Divine Divinity al te bieden had. Het spel maakt nog wel gebruik van dezelfde engine als zijn voorloper, maar biedt wel enige grafische vernieuwingen. De grootste vernieuwing komt wellicht in de vorm van de Battlefields, speciale parallelle werelden waar je extra skills kan vergaren. De moeilijkheids van het spel is zo ingesteld dat je deze werelden regelmatig zal moeten bezoeken omdat anders de tegenstand te groot wordt:Battlefields quests are very simple quests, the most of them will be like “get this for me and I will give you that” or similar. The setup is in fact that if you get a hard time you'll be able to jump away and regain strength in another universe. In the Battlefields you can also develop your character more (so gain more experience, learn new skills, acquire potions and items etc.) in order to get back to the 'real world' and play further. As you may have noticed with the demo, the game has been balanced in that way that there is a relatively hard difficulty-setting. This has been done on purpose because you always have that parallel world where you can go to. I sure find it a cool concept. These Battlefields are also randomly generated in order to make them look different every time. De mensen bij Fragland brachten een bezoek aan hun landgenoten bij Larian en wisten onder andere een van de medewerkers, Swen Vincke, aan de tand te voelen. Naast een bijna deprimerende omschrijving van zijn twintig urige werkweek en het feit dat hij zijn pasgeboren dochtertje nog niet vast heeft kunnen houden, weet hij ook het een en ander over het spel zelf te vertellen. Lees het interview hier. Naast het interview is er ook nog een hands-on impressie te lezen.

Begin maart kunnen ook wij het spel aan de tand voelen, want dan zal er een demoversie op internet verschijnen. Deze demo is aanzienlijk kleiner dan de 400 MB grote demo van het originele spel, iets wat ook meer mensen over de streep zou moeten halen. Verlang je trouwens naar de échte opvolger van Divine Divinity, die compleet in 3D zal zijn, dan zal je nog tot eind 2005 of zelfs begin 2006 geduld moeten uitoefenen.