Bij veel gamers zal bij het horen van de naam Warren Spector vast wel een lampje gaan branden. Hij is namelijk de ontwerper van een heel groot aantal topgames waaronder Ultima Underworld, System Shock, Thief en Deus Ex. Niet de minste titels! Dit is dan ook een reden voor GameSpy om juist hem aan de tand te voelen over de toekomst van PC games. Op welk terrein gaat men veel vooruitgang boeken en wat zal de gamer in de toekomst van spellen verlangen? Één van de belangrijke dingen zal vrijheid voor de speler zijn, aldus Spector:Warren Spector: I hope games like GTA3, Thief, The Sims, Deus Ex and a passel of "freeform" sports games point toward a future in which interaction between player and game world becomes much less constrained than it has been in the past. Solving puzzles can be fun, but making your own plan, finding your own solution, having your own unique experience is more satisfying, I think. More detailed worlds HAVE to allow more varied interaction -- if developers just use processing power to create prettier backdrops, we're in trouble. Verder gaat het artikel in op kunstmatige intelligentie, door gebruikers toegevoegde content en het gebruik van een geavanceerd physhics systeem. Verder weet Warren Spector te vertellen dat ze momenteel hard aan het werk zijn om van Deus Ex 2 en Thief 3 twee echte pareltjes van games te maken. En het zal me persoonlijk niet verbazen wanneer dat ze gaat lukken. Lees het interview hier.