Warner Bros. betaalde YouTubers voor positieve aandacht games | Gamer.nl

Warner Bros. betaalde YouTubers voor positieve aandacht games | Gamer.nl

Diverse YouTubers, waaronder PewDiePie, zijn betaald door uitgever Warner Bros. om zich niet negatief te uiten over de game Middle-Earth: Shadow of Mordor. Dat blijkt uit een uitspraak van de Federal Trade Commission (FTC).

Uit de uitspraak van de FTC blijkt dat Warner Bros. consumenten heeft misleid door duizenden dollars te geven aan 'influencers' zoals YouTubers. Deze influencers mochten zich vervolgens niet negatief uitlaten over Shadow of Mordor, geen glitches of bugs tonen, linken naar de officiële website waar meer over de game stond en minstens één Facebook- of Twitter-post over de game maken.


De video's die door diverse influencers zijn gemaakt zijn in totaal 5,5 miljoen keer bekeken, waarvan de video van PewDiePie 3,7 miljoen keer is bekeken. De YouTube-sterren werden wel verteld dat ze onderin de beschrijving van video's mochten vertellen dat het gesponsorde content betrof, maar dit werd niet gedaan. Volgens de FTC was dit echter toch niet genoeg geweest om onder de regels uit te komen.

Het is als straf voor Warner Bros. nu verboden voor het bedrijf om dergelijke deals in de toekomst te sluiten. Het bedrijf mag niet meer doen alsof gesponsorde video's of artikelen onafhankelijk zijn ontstaan. "Consumenten hebben het recht om te weten of recensenten hun eigen mening uiten of betaald worden voor een verkooppraatje", aldus FTC's Je ica Rich. "Bedrijven als Warner Bros moeten eerlijk zijn naar consumenten met hun online advertentiecampagnes."

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou