Van de Nederlandse mannen geeft 73 procent aan regelmatig games te spelen. Het percentage van gamende vrouwen ligt iets lager, namelijk 67 procent. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen tussen de 20 en 49 jaar het meest actief zijn met gamen.

Voorkeur

Voor mannen is een game waarin geracet of geschoten wordt het meest interessant, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan puzzelspellen. Een game die door veel vrouwen dan ook wordt genoemd is Mahjong. Kaartspellen en Brain Training zijn populair, maar games in de genres sport, muziek, en racen worden door vrouwen over het algemeen niet erg gewaardeerd.

"Voor vrouwen staat de leerervaring en hersentraining centraal", aldus Hein Medema van Zylom. Vrouwen spelen voornamelijk voor de ontspanning en zoeken uitdaging in de games. Ze kiezen over het algemeen vaker voor casual games. Ook geven vrouwen aan geen interesse te hebben in onderlinge competitie, iets dat mannen juist wel belangrijk vinden. Psycholoog Marcelino Lopez geeft aan dat bij mannen in het algemeen een competitiedrang naar boven komt op het moment dat ze ergens in kunnen uitblinken, in dit geval dus een game. Gamende vrouwen helpen elkaar veel vaker dan gamende mannen en zijn "socialer".

Loyaliteit

Een ander opmerkelijk verschil dat naar voren kwam aan de hand van het onderzoek is de loyaliteit van vrouwen aan bepaalde games ten opzichte van mannen. Vrouwen blijken namelijk erg loyaal te zijn aan de games die ze spelen en spelen per maand hoogstens vier tot zes verschillende games. Mannen grijpensneller naar nieuwe games. Het blijkt dat mannen soms wel tot 26 verschillende games per maand spelen.

Ook ging het onderzoek in op de sociale status van vrouwen die gamen. Het onderzoek laat zien dat vrouwelijke gamers in de regel goed opgeleide professionals zijn met een bovengemiddeld inkomen. De misvatting dat veel gamende vrouwen een laag inkomen hebben wordt hiermee uit de wereld geholpen.

Onderzoek

Het onderzoek is gehouden onder 13.000 mensen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Amerika en werd uitgevoerd door Today's Gamers en Zylom. Zylom is marktleider op het gebied van online casual games. De games zijn relatief eenvoudig en spelers hebben slechts enkele minuten nodig om het spel te begrijpen. Het meerendeel van de mensen die games spelen van Zylom is vrouw en valt in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar.