Volgens forumgebruiker Feep, die claimt bij een demonstratie van een prototype van de VR-bril aanwezig te zijn geweest, was het 'hordeur'-effect, waarbij gebruikers de digitale omgeving zien alsof ze door een hordeur heenkijken, te verwaarlozen. Volgens Feep is dit te danken aan een 1080p-scherm. Hoewel hij nog niet de Crystal Cove-versie van de Rift heeft geprobeerd, denkt hij dat de bril van Valve net iets beter is dan de nieuwste versie van Oculus VR.

Valve's bril ververst zich 95 keer per seconde en de pixels lichten ongeveer twee milliseconden op per verversing. "Je merkt niks van enige flikkering of een gebrek aan helderheid, en het voordeel is dat je nauwelijks nog last hebt van 'ghosting' of het uitsmeren van het beeld bij beweging", aldus Feep. De vertraging tussen de bewegingen van de gebruiker en het beeld van de bril ligt volgens de ontwikkelaar op 25 milliseconden.

De positie van de bril werd niet door interne versnellingsmeters en gyroscopen bijgehouden, maar werd gevolgd aan de hand van QR-codes op de muur.

Onvergetelijke techdemo

Feep kon de bril aan de hand van verschillende techdemo's uitproberen. Zo was het mogelijk om de scène van Portal 2 waarin een Turret in elkaar wordt gezet van dichtbij te bekijken en kreeg de ontwikkelaar een duidelijke indruk van de schaal bij het bekijken van een Valentijns-trailer voor Portal 2.

Een demo waarbij Feep op een hoge richel werd gezet, gaf hem een sterk gevoel van aanwezigheid: "Ik heb geen hoogtevrees; ik doe aan skydiving, en ik kan behoorlijk goed feit en fictie van elkaar scheiden, maar mijn lichaam had geen zin om van die richel af te stappen".

Niet voor de consument

Zoals eerder werd gemeld, ontwerpt Valve de virtual reality-bril niet voor de consument. Feep bevestigt dat Valve de techniek ontwikkelt om de informatie te delen met Oculus VR. Palmer Lucky, de uitvinder van de Oculus Rift, noemde de virtual reality-techniek van Valve eerder de beste die hij ooit heeft gezien.