'Cyberpunk 2077-ontwikkelaar moet crunchen sinds mei 2019'

'Cyberpunk 2077-ontwikkelaar moet crunchen sinds mei 2019'

Een anonieme werknemer van CD Projekt Red is uit de school geklapt over de turbulente ontwikkeling van Cyberpunk 2077. Zo zouden werknemers sinds mei vorig jaar moeten crunchen.

Het bericht van de anonieme ontwikkelaar verscheen als reactie op de Reddit-thread van journalist Jason Schreier over de crunch-problemen bij CD Projekt Red. Schreier heeft de werknemer inmiddels aan de telefoon gesproken en kan bevestigen dat de bron betrouwbaar is. Kort daarna gaf gerenommeerd journalist Jim Sterling aan dat de informatie overeenkomt met wat hij heeft gehoord van CD Projekt Red-werknemers.

"Ik kan melden dat de ontwikkelaars sinds mei 2019 non-stop aan het crunchen zijn, toen het management zoiets had van, 'o shit, we moeten een game maken en opschieten'. We hadden toen nog maar net een alfaversie afgemaakt, ook al hadden de meeste ontwikkelaars al aangegeven dat het onmogelijk was om bijna de gehele game in een jaar te maken", zo vertelt de werknemer op Reddit. "Mensen keken tegen de onvermijdelijke, twee jaar durende dodentocht op nog voordat de crunch daadwerkelijk begon, aangezien dat gewoon is hoe het bij CD Projekt Red werkt: eeuwig rondklooien tijdens pre-productie en dan ontwikkelaars tot op het bot door laten werken om de verloren tijd in te halen."

In het bericht valt te lezen dat in 2019 ontwikkelaars al overuren draaiden. Daarna werd de game twee maanden en nogmaals zes maanden uitgesteld. Veel ontwikkelaars bij CD Projekt zouden via social media het uitstel hebben vernomen, in plaats van intern. Veel ontwikkelaars zouden sinds juni 2019 elk weekend en zo'n zestien uur per dag werken.

Eerder dit jaar kwamen er al berichten naar buiten over crunch-periodes bij CD Projekt Red. Eind september werd officieel naar buiten gebracht dat werknemers op dit moment zes dagen per week werken. Het studiohoofd gaf toen aan dat het een tijdelijk, noodzakelijk kwaad was en dat werknemers worden gecompenseerd. Volgens de anonieme ontwikkelaar gaat het echter om relatief kleine compensaties, terwijl het management grote bonussen ontvangt.

Begin deze maand werd aangekondigd dat de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 is afgerond, al moet er hoogstwaarschijnlijk nog gewerkt worden aan patches die op en na de lancering van de game beschikbaar komen. Ook komt er in de loop van volgend jaar een next-gen update uit voor de game.Cyberpunk 2077 moet op 19 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel is dan via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

 
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Heftig zeg als je dit allemaal zo leest en behoorlijk asociaal om je personeel zo uit te knijpen. Ook compleet bezopen dat het personeel via twitter erachter komt dat de game werd uitgesteld. Snap wel dat zeker richting het einde van het maken van een game developers langen dagen moeten maken maar dit gaat natuurlijk veelste ver. Ik heb mij eigenlijk pas de afgelopen dagen in de game verdiept omdat ik normaal gezien niet zo zeer van de rpg games ben maar boh voor deze maak ik een uitzondering. Verheug me heel erg op 19 november, PlayStation 5 release (heb een pre-order bij bol.com :) ), Demon's Souls op de PlayStation 5 en Cyberpunk 2077. Dat wordt lekker veel gamen!

0

@Daywalker Hoop voor je dat je hem dan ook echt hebt ;-) Das het mooie aan een PC, helemaal zelf in de hand en game gewoon lekker digitaal pre-orderen en van te voren al pre-loaden. Release time? Gelijk opstarten.

0

@Djobba007 Bol.com heeft al bevestigd dat de mensen die nu een pre-order hebben voor de PlayStation 5 dat je de console ook hebt op de release dag :) Heb trouwens ook een game PC dus Cyberpunk 2077 ga ik daarop spelen maar Demon's Souls moet ik op de Playstation 5 spelen ;)

0

@Daywalker Verwar aub anti-sociaal en asociaal niet met elkaar, is een wereld van verschil.

0

@Phoenix_the_II Wist niet dat we dat in de Nederlands les zaten mijn excuses. Neem toch wel aan dat je weet wat ik wil zeggen. Dit is een game site geen bedrijfsmail. "Asociaal is niet sociaal en dat kan iemand zijn die wel sociaal wil zijn maar het niet kan. Het kan ook iemand zijn die het ook niet wil en niet kan". "Antisociaal is iemand die tegen sociaal zijn is. Die wil dus niet eens sociaal zijn, al zou die het wellicht wel kunnen". Voor jou nog maar eens speciaal de definitie opgezocht en zoveel voorschil is er echt niet. Btw ook erg nuttig om te vermelden moet ik zeggen...

0

@Daywalker ik vraag me altijd af of dit soort berichten wel echt zijn. Desalniettemin, ik heb een preorder ps5 en cyberpunk staan, en de 19e en 20e vrijgekomen. Kom maar op! :)

0

@richardonius ja goed dat is altijd de vraag natuurlijk maar de details die hij verteld neigen wel meer naar dat het echt is al zou het makkelijk kunnen dat het niet zo is. Nice man ik kan ook niet wachten om aan de slag te gaan met de PlayStation 5, Demon's Souls en Cyberpunk. Het kan voor mij niet snel genoeg 19 November zijn :D

0
test

Titel is wat misleidend, de crunch (zo te zien een marathon en geen eindsprint) begon in 2019. Verderop in het sub staat een bericht van de ontwikkelaar met het volgende: "The game was in development for far more than the ~2 years of production, it's tricky to say when it officially started as resources were moved often between projects, but you can take as a reference the release of BaW" BaW (Witcher 3: Blood and Wine) is in mei 2016 uitgekomen.

0
test

@Rexus Ja fair enough, titel had handiger gekund! Hopelijk reflecteert-ie zo beter de inhoud.

0
test

@MichelMusters Top! Dankjewel

0

Aanbevolen voor jou