'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'

'Volledige ontwikkeling Cyberpunk 2077 begon pas in 2016'

De volledige ontwikkeling van Cyberpunk 2077 begon pas in 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van href="https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-16/cyberpunk-2077-what-caused-the-video-game-s-disastrous-rollout" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bloomberg</a>.

Het onderzoek, waarvoor twintig huidige en voormalige werknemers van ontwikkelaar CD Projekt Red zijn geïnterviewd, geeft een beeld van waarom de game lanceerde met technische problemen. Een van de oorzaken zou een 'reset' in 2016 zijn, waarna de ontwikkeling van de game pas begon. Cyberpunk 2077 werd oorspronkelijk in 2012 aangekondigd.

Ook zou de onderliggende engine van de game, die anders is dan die van The Witcher 3, tijdens de ontwikkeling gebouwd zijn. Dat leverde in het verleden bij andere ontwikkelaars ook problemen op, zoals bij de ontwikkeling van Anthem door Electronic Arts.

'Sommige medewerkers' zouden hebben aangegeven dat de game te complex was voor de PlayStation 4 en Xbox One, waarvoor Cyberpunk 2077 officieel voor werd aangekondigd. Het management van CD Project Red zou de zorgen hebben verworpen door te wijzen naar het succes van The Witcher 3. Ook zouden 'significante bugs' zijn gemeld toen de game in oktober 2020 'goud' (klaar om te drukken op disk) werd verklaard.

Crunch zou nog steeds een probleem zijn tijdens de ontwikkeling. Ondanks dat het volgens het management niet verplicht was, voelden sommige werknemers een 'druk' om toch over te werken. Een medewerker zou van een manager te horen hebben gekregen dat anderen moesten overwerken als hij of zij dat niet zou doen, om de gemiste uren te compenseren.

Cyberpunk 2077

Reactie CEO

Een aantal uur na verschijning van het onderzoek plaatste studiohoofd Adam Badowski een reactie op Twitter. Volgens Badowski was de E3-demo uit 2018 niet 'nep', maar dat het zoals de meeste games 'work in progress' is. Ook is hij het niet eens met de conclusie dat 'het grootste gedeelte van de werknemers' zei dat de game niet klaar was van lancering, wijzend op het feit dat Bloomberg slechts twintig mensen interviewde.

Auteur van het stuk, Jason Schreier, zegt op Twitter open te staan voor een interview met de CEO.

Deze week bracht CD Projekt Red een excuusvideo uit. Daarin zegt het bedrijf dat Cyberpunk 2077 'na de Day Zero-update' aan de verwachtingen had moeten voldoen, maar dat dit niet het geval was. Binnenkort verschijnt de eerste grote update om de problemen op te lossen.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ow dat verklaard. Ik wacht wel op een remake of betere versie van Cyberpunk 2077.

0
test

Tja, interview met voornamelijk ex-werknemers.. en dat er een soort van reset zou zijn geweest in 2016 hoeft echt geen probleem te zijn, want vaak bij zo'n reset wordt wel de tot dan toe gemaakte content gebruikt. De werkelijkheid is altijd wel wat genuanceerder. En engines worden nu eenmaal gecompliceerder, daarom kiezen steeds meer developers om gewoon een standaard engine te gebruiken als bv de unrealengine, deze zijn ondertussen behoorlijk gebattletest en zelf een engine onderhouden/testen kost vaak uiteindelikk veel meer.

0
test

@SuperDre Jawel, maar je eigen engine geeft ook meer mogelijkheden en een eventueel betere optimalisatie. Ik denk dat Unreal engine 4 Cyberpunk niet had kunnen draaien zonder significante modificatie van de engine zelf.

0
test

@oropher Betere optimalisatie hoeft dus verre van te zijn, immers moet je het wel compleet onderhouden voor alle platformen, en dat is een behoorlijke hap uit je budget hoor, zeker nu de grote generieke engines zo krachtig en battletested zijn. En of CP op UE4 had kunnen draaien zonder significante modificaties durf ik zeker mijn handen niet voor in het vuur te steken, maar ik verwacht ook niet dat het zo heel veel meer problemen zou hebben gegeven als dat het nu geeft. De UE4 is al voor veel meer openwereld games gebruikt. Een eigen engine lijkt vaak zeer interessant te zijn, maar in veel gevallen valt dat, zeker tegenwoordig, toch behoorlijk tegen. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat je ook bij de UE4 gewoon complete toegang hebt tot de code, wel wordt afgeraden om niet te veel af te wijken, en verbeteringen/bugfixes gewoon netjes door te geven zodat de hele engine daar baat bij heeft (en jij zelf dus ook omdat er anderen meedenken/naar kijken).

0

Aanbevolen voor jou