Veranderingen in de markt, zoals de opmars van games op tablets, smartphones en browsergames, zetten de consolemarkt volgens Yerli zwaar onder druk. "Tegenwoordig kopen gamers een game voor 99 cent, ze downloaden hem en spelen 15 tot 20 minuten per dag voor ongeveer twee maanden, daarna doen ze weer wat anders", stelt Yerli. Volgens hem worden mensen die een uur de tijd nemen om een game te installeren en hem daarna acht uur spelen, een minderheid. 

Crytek heeft geen games gepland voor de nieuwe spelcomputers Wii U en Playstation Vita. De PS Vita is volgens Yerli technisch interessant, maar te "onzeker als platform" en vanuit een businessperspectief "een beetje te laat".

Het streamen van games, zoals Gaikai en Onlive doen, is volgens de CEO nog niet op het niveau dat het aan de eisen van hardcore gamers kan voldoen: "Hardcore gamers willen geen gestreamde games, ze hebben liever de hardware van hun keuze, namelijk hardcore PC’s en consoles. (...) Ze willen geen videocompressie en vertraging", aldus Yerli. Hij vergelijkt het spelen van Crysis via een stream met het kijken van de film Avatar op Youtube op een lage resolutie.