De public betatest is amper begonnen of actievoerders binnen zich al tegen EA's toekomstige cash-cow te keren. Oorzaak van dit alles is het bericht dat EA een exclusieve deal heeft gesloten met McDonald's en Intel voor in-game reclame. Spelers kunnen hierdoor hun eigen Big M openen of voor een snelle hap langslopen om digitale honger te bevredigen.

Dit alles is een doorn in het oog van Tony Walsh, de game wordt niet goedkoper door de reclame en maakt het spelen van de game door een vegetariër of eco-activist lastiger. Hiervoor roept Tony deze Gamers op, om samen met de actievoeders tegen grote coöperaties, digitaal actie te gaan voeren in de game. Dit alles om The Sims Online tot een advertentievrij spel te maken en uiteindelijk te resulteren in reclamevrije gamen.

Ideeen voor acties zijn er genoeg volgens Walsh. Je kunt bijvoorbeeld voor een virtuele Mac gaan staan en iedereen gaan vertellen hoe slecht het voedsel wel niet is, andere mogelijkheden zijn het zelf openen van een Mac en dan de klant verrot schelden (uit naam van McDonald's) of met behulp van de "expressive gestures" al besteld voedsel uit te braken en ziek neer te vallen. Open your own McDonald's kiosk. Verbally abuse all customers in the name of McDonald's. Loudly proclaim how terrible your food is and how it's made from substandard ingredients (or whatever you think will turn people off). Make sure you preface each such statement with "In my opinion," to avoid libel charges.

Volgens de schrijven van het artikel heeft soortgelijk protest in 1997 tot succes geleid in Ultima Online's, het al zal het mij benieuwen of dit echt indruk gaat maken op EA en de sponsers van The Sims Online.