Zo hoor je niets meer van ze, zo zijn ze ineens weer terug. Kon je begin deze week op Gamer.nl nog een evaluatie lezen over de stand van zaken wat Ban Illegale Games&Software (B.I.G.) betreft, zo bereikte ons onlangs het bericht dat de vervolg-campagne op 5 september aanstaande van start zal gaan.

Volgens de mensen van B.I.G. zelf heeft de campagne namelijk wél zeer zeker zijn vruchten afgeworpen. De laatste cijfers die men heeft gepubliceerd zijn enigszins verrassend te noemen. Zo kent meer dan 80% van de jongeren de campagne en heeft tweederde van hen met anderen gesproken over het illegaal downloaden van software en/of games. De discussie is er dus nog zeker, aldus B.I.G.

Naast deze positieve ontwikkelingen heeft men toch niet op alle terreinen vooruitgang geboekt. Negen op de tien jongeren worden namelijk nooit aangesproken door familie of vrienden op het gebruik van illegale games of software. Dit aantal is gelijk gebleven ten opzichte van voor de start van de campagne. Dit is wat ons betreft een opmerkelijk punt, wat aan zou kunnen geven dat de campagne juist géén effect op de Nederlandse bevolking heeft. Ook is de kennis over betaald downloaden van software en games onder de maat. Veel jongeren maken de vertaalslag van niet betalen is illegaal en wel betalen is legaal.

Hieronder vind je de belangrijkste resultaten van het eerste half jaar:Resultaten na het eerste half jaar:

· 83% van de jongeren kent de campagne

· Bijna tweederde heeft sinds de introductie van de BIG campagne met anderen er over gesproken

· Negen op de tien jongeren worden nooit aangesproken door familie of vrienden op het gebruik van illegale games of software. Dit aantal is gelijk gebleven t.o.v. voor de start van de campagne.

· De kennis over een aantal regels met betrekking tot piraterij is toegenomen

o 71% van de jongeren weet dat software kopiëren voor je vrienden illegaal is t.o.v. 66% voorafgaand aan de campagne

o 27% weet dat software kopiëren voor jezelf illegaal is t.o.v. 22% voorafgaand aan de campagne

o 74% van de jongeren weet dat games kopiëren voor je vrienden illegaal is t.o.v. 68% voorafgaand aan de campagne

o 62% van de jongeren weet dat games onbetaald downloaden illegaal is t.o.v. 52% voorafgaand aan de campagne

· De kennis over betaald downloaden van software en games is onder de maat. Veel jongeren maken de vertaalslag van niet betalen is illegaal en wel betalen is legaal.

· De drie belangrijkste redenen om voor een originele versie te kiezen zijn gelijk gebleven:

1. bij een originele versie weet je zeker dat deze compleet is (88%)

2. bij een originele versie weet je zeker dat je geen virussen of spyware in huis haalt (81%)

3. bij een originele versie heb je garantie (78%) en weet je zeker dat alles werkt (78%) De "BIG offline detectives", die al her in der meerdere scholen in het land hebben bezocht, gaan nu naast middelbare scholen ook naar beurzen en evenementen. Ditmaal staan de bezoeken in het teken van discussie met de jongeren. Ook de reclamespotjes zijn weer terug op de buis. Vanaf maandag zijn drie nieuwe commercials te zien en later volgt er een BIG documentaire bij TMF, de doelgroep waar B.I.G. dan ook zeker op mikt. Ook de Breezah's moeten zwichten zullen ze gedacht hebben waarschijnlijk.

De speciale B.I.G. game, ontwikkeld door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft enige vertraging opgelopen, maar staat vanaf oktober online op www.bigweb.nl. Na het goed beantwoorden van een kennisvraag, krijgt je toestemming voor het spelen van de game. Je hoort het al, naast ontspanning is het spel ook nog eens leerzaam.

Grote plannen dus, met als inzet het afnemen van de sociale acceptatie van games en andere softwarepiraterij. Of dat nog maar gaat lukken is nog steeds de vraag, maar we zijn benieuwd hoe succesvol B.I.G. het komende half jaar zal worden.