Nieuws

Valve's Gabe Newell: 'Liever Xbox Series X dan PlayStation 5'

Eigenlijk liever pc

Geschreven door Erik Nusselder op
Valve-baas Gabe Newell verkiest de Xbox Series X boven de PlayStation 5. Dat zegt hij in een interview met het Nieuw-Zeelandse tv-programma The Project.

De mede-oprichter van Valve verbleef in Nieuw-Zeeland toen de coronacrisis uitbrak. Hij besloot om samen met wat vrienden de crisis uit te zingen in dat land. Als bedankje helpt hij nu om een gratis concert te organiseren in Nieuw-Zeeland. Ter promotie verschijnt hij in verschillende tv-programma's.

De presentatoren van The Project vragen hem naar zijn voorkeur voor de volgende generatie consoles. Newell hoeft daar niet lang over na te denken: "De Xbox." Hij heeft daar verder weinig uitleg bij: "Omdat het zo is."

Wel geeft Newell aan dat zijn mening er wellicht niet veel toe doet. "Ik heb geen belang in die race. Wij ontwikkelen vooral voor pc's. Maar tussen die twee zou ik zeker een Xbox kiezen."

Dit artikel delen:

Lees meer

'Final Fantasy 14 kan binnenkort naar Xbox komen' Dino-pretparkgame Parkasaurus komt op 13 augustus uit
41

Reacties op: Valve's Gabe Newell: 'Liever Xbox Series X dan PlayStation 5'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 29 juli 2020 12:11
    Telkens als Ome Gabe voorbij flitst, probeer ik naarstig tussen de lijntjes te lezen i.v.m. Half Life Alyx. Een hint misschien, hoe subtiel ook, dat ie naar consoles komt. Maar hier wordt de deur toch weer keihard dichtgeslaan: "Ik heb geen belang in die race. Wij ontwikkelen vooral voor pc's."
    :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 29 juli 2020 21:40
    @Fordon_Greeman dan zou die juist dus alleen naar de PS5 komen, tenzij de xbox series openXR gaat ondersteunen en daarmee dus eigenlijk elke nieuwe headset (en veel huidige). Dat zou wel een meesterlijke zet zijn van microsoft, waar sony dan ook in mee gaat, zodat op de ps5 ook andere headsets aangesloten kunnen worden. Zowel sony als microsoft zitten in de club voor openXR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 29 juli 2020 12:23
    Half Life 3 confirmed!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 29 juli 2020 12:28
    Goeie uitleg, Gabe! Wat een kneus is die vent toch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 29 juli 2020 12:56
    @niqomipa Hij heeft gewoon een voorkeur, prima toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 29 juli 2020 16:01
    @Quintex
    Prima als hij even onderbouwt waarom. Als directeur van (zo’n beetje?) het grootste online game platform mag je van deze man iets beter onderbouwde uitspraken verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 29 juli 2020 16:56
    @niqomipa Nee, niet echt. Er komen nooit Valve console games uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 29 juli 2020 17:00
    @dezwarteziel The Orange Box? Voor PS3 en 360? Bevatte slechts Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two, Team Fortress 2 en Portal

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 29 juli 2020 13:24
    @niqomipa omdat zijn voorkeur je niet aanstaat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 29 juli 2020 16:00
    @fonsrutte
    Inderdaad, dat is précies de reden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 29 juli 2020 18:03
    @niqomipa Het gepeupel moet het toch gewoon begrijpen, alsof die veel meer uitleg nodig hebben :p
    Statements als "beter dan" "groter dan" "zwakker dan" ect werken het beste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stofkapo

    • 30 juli 2020 08:18
    @niqomipa, maak je niet zo druk man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 30 juli 2020 10:39
    @Stofkapo
    Ik maak me niet druk. Ik vind het een vreselijke kerel. Dit benadrukt maar weer eens, voor mij, wat een kneus het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 30 juli 2020 11:37
    @niqomipa Je hebt een hekel aan Lord Gaben??? Shame on you!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Achmed_K

    • 30 juli 2020 19:08
    @niqomipa Mensen die beledigen doen dat omdat ze geen inhoudelijk argumenten kunnen bedenken voor een discussie.
    Dat je niet geband bent snap ik niet,je beledigd regelmatig mensen en ook andere gebruikers hier.
    Ik heb je zelfs die gast uit Wit-Rusland kanker zien toewensen.
    Te belachelijk dat hij is geband maar jij nog steeds alles mag zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 30 juli 2020 14:37
    De vraag was behoorlijk kansloos, niemand gaat publiekelijk uitleggen waarom A beter is dan B wanneer de advocaten van A en B klaar staan om je het vuur aan de schenen te leggen. Het is niet meer dan slim om het te houden op een persoonlijke preferentie en vooral niet te diep erop in te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jimmymen

    • 29 juli 2020 12:46
    Ik denkt dat die het zegt omdat veel xbox one games nu ook naar steam aan het gaan zijn, en sony meer naar epic games kant lijkt te gaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 29 juli 2020 12:56
    @jimmymen Valt wel mee toch? HZD komt naar Steam en volgens mij Death Stranding ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 29 juli 2020 12:51
    Ach deze beste man stond ook toen zo hard op de ps3 af te geven, tot ie op het podium stond bij Sony's E3 om Portal 2 te verkopen op de ps3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 29 juli 2020 17:01
    @ali3n8tor En hij had volkomen gelijk. Development op de PS3 was ruk vanwege de extra benodigde optimalisatie voor de SPE cores. Even ter verduidelijking "hello world" vraagt zo'n 140 regels code op de PS3 terwijl dat in vrijwel elke andere programmeer taal maximaal 5 regels zijn. Pas in de laatste paar jaar van de PS3 kwam er SDK optimalisatie dat een hoop werk van de developers uit handen nam. Laat dat nou net rond de release tijd van portal op de PS3 zijn.

    En laten we wel wezen, die extra paar centen die ze voor de Orange box op de PS3 kregen, dat is kleingeld voor Valve.