De strakkere richtlijnen zijn waarschijnlijk een reactie op recente gevallen waarbij makers van Early Access-spellen hun beloftes niet meer waar konden maken, omdat dit voor hen niet langer rendabel was. Dit gebeurde onder meer bij Double Fines Spacebase DF-9, wat tot consternatie leidde bij fans.

Valve tracht daarom via de nieuwe richtlijnen te voorkomen dat ontwikkelaars verkeerde verwachtingen scheppen. Zo moeten zij te allen tijde vermelden dat het om een Early Access-spel gaat, ook als zij hiervoor Steam-codes aanbieden op andere plekken dan Steam zelf.

Verder wordt ontwikkelaars gevraagd om geen specifieke beloftes meer te doen over "toekomstige gebeurtenissen". Volgens Valve moeten consumenten hun aanschaf laten afhangen van de huidige staat van een spel, niet van beloofde functionaliteiten. 

Valve dicteert ook dat Early Access-titels voortaan gelijktijdig verschijnen met eventuele vroege versies die via andere kanalen te downloaden zijn. Dit waarschijnlijk om te voorkomen dat de release op Steam op Steam-gebruikers overkomt als de uiteindelijke versie. Daarnaast moeten de prijzen en kortingsacties gelijk zijn op alle platformen. 

Advies

Ontwikkelaars die hun games op Early Access willen zetten, krijgen ook een aantal adviezen mee van Valve. Zo benadrukt de platformhouder dat zij een plan B moeten hebben voor als de vroege lancering geen succes blijkt. Valve raadt het af om Early Access te gebruiken als een manier om genoeg verkopen te genereren voor het kunnen afmaken van een game.

Tot slot verwacht Valve dat ontwikkelaars niet te hoog van de toren blazen in hun communicatie naar fans, dat zij eerlijk blijven en dat hun Early Access-versie daadwerkelijk speelbaar is, maar anderzijds nog duidelijk niet voltooid. In dat laatste geval zouden consumenten namelijk enkel als bugtesters gebruikt worden.