Computerandvideogames.com sprak onlangs met Kim Swift en Doug Lombardi van Valve over de Puzzle-shooter Portal (PS3 / X360 / PC). Portal is gebaseerd op het spel Narbacular Drop, dat Kim Swift samen met andere studenten had ontwikkeld aan de Digipen Institute of Technology in Redmond. Valve toonde interesse in de game en sindsdien werken Swift en haar studentenvrienden voor de developer. Sindsdien zijn er vele veranderingen doorgevoerd aan het spelconcept.

In Portal speel je niet met Gordon Freeman, maar met een nieuw personage in het Half-Life-universum, namelijk een testsubject van de Aperture Sciene Laboratories.

Speltesters zijn onlangs begonnen aan testsessies met Portal. Zo kan man besluiten wat wel en, belangrijker nog, wat niet werkt. Er wordt geprobeerd de game door zoveel mogelijk verschillende personen te testen om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de leuke dingen van het spel.

Voor Swift en haar collega's is het een ware eer om voor Valve te mogen werken. Wanneer er een nieuw level wordt ontworpen, denkt het hele team erover na en niet slechts de mapdesigner. Zo beslist uiteindelijk het gehele team welke objecten in de levels komen te staan en waar. Als laatste wordt het level dan doorlopen om te zien of alles wel naar behoren functioneert.

Portal is niet de eerste game die met teleportatie en portaaltjes werkt. Onlangs bewees Prey dit ook al te kunnen. Swift maakt duidelijk dat het team al drie maanden met Portal bezig waren voordat ze Prey voor het eerst zagen.

Een multiplayer zal ooit wel komen, Valve wil echter eerst Portal uitbrengen en de reacties van de fans afwachten. Als de positieve reacties binnenstromen zal het team nadenken over mogelijke multiplayer toepassingen. Naast een mogelijke multiplayer zijn ze bereid nieuwe content te blijven maken in de vorm van bijvoorbeeld nieuwe levels.