Lombardi noemt hierbij geen specifieke games, zoals het langverwachte Half-Life 3, maar zegt wel dat het tegen de filosofie van Valve ingaat om "een spel op te sluiten". Dit deed het bedrijf nog wel bij voorganger Half-Life 2, dat geactiveerd moest worden via het toen net gelanceerde Steam. Dit zorgde voor overbelaste servers, waardoor een significant aantal spelers moest wachten voor ze met het spel aan de slag konden.

"Dat is mogelijk geen of wel een goed idee geweest, gezien de staat van Steam op dat moment", aldus Lombardi. Valve's aangekondigde SteamOS is grotendeels gebaseerd op het open besturingssysteem Linux. Volgens Valve's Anna Sweet vormt dit echter geen grote barrière voor ontwikkelaars. "Als je de Unity-engine gebruikt, dan ben je al klaar. Heb je al eens een Mac-game gedaan, dan ben je er al praktisch."

Verder blijkt uit het interview van The Verge nog dat Valve werkt aan een manier voor SteamOS om aan te geven welke games de onderliggende hardware precies kan draaien. Als bepaalde spellen niet gaan werken, dan zou het een advies moeten kunnen geven over welke onderdelen nog geüpgradet moeten worden.  

Gisteren werden al verschillende afbeeldingen van Valve's prototype van de Steambox onthuld. SteamOS is nog niet in een werkende staat getoond.