Nu 30 september stilletjes aan ons voorbij is gegaan leek het er even op dat we een aantal Half-Life 2 nieuwsvrije dagen zouden hebben. Niks is minder waar en de geruchtenmolen draait op volle toeren. Nieuwste hot story: de source code van het spel is uitgelekt !

Op verschillende internetforums zijn stukken code verschenen van het spel; inclusief screenshots en de directorystructuur van het spel. Volgens enkele mensen die een stuk code hebben gecompileer, is de code in ieder geval goed geschreven en compileerbaar. Of het echt de code is van Half-Life 2, dat kan alleen Valve bevestigen.Update

Het internet wordt overspoeld met geruchten en feiten over de bestanden.

Feit: Er zwerft een bestand op internet met daarin de source-code van iets. Feit: In het bestand wordt verwezen naar de spellen Quake, HL(1), Counter-Strike, Team Fortress 2 en Steam Feit: In de bestanden staat informatie over Havoc. Dit is een dure engine voor game-ontwikkelaars om realistische effecten en beweingen te creeeren. Feit: Met ALLEEN source kan je geen spel spelen. Er zijn geen graphics, geen muziek en geen maps. Het spel kan dus nog door niemand gespeeld worden, als de code echt is uiteraard. Feit: Valve heeft nog geen officiele reactie gegeven Gerucht: De code komt van een gehackte machine van een ontwikkelaar. De code is door de hacker gegeven aan een vriend die het vervolgens op het internet heeft losgelaten Naast de source is ook een techdemo gestolen, deze is nog niet op het internet losgelaten. Gerucht: De code is nep en in elkaar gezet door de cheat-clan gOt. Als de code nep is, dan is het een knap staaltje werk van de maker(s). Gerucht: De code is een zwaar aangepaste versie van de Half-Life 1 SDK gecombineerd met eigen verzonnen code en Quake 1 source. Gerucht: Valve komt vandaag (voor ons vannacht) met een verklaring Conclusie:

Als de HL2 engine code (deels) gelekt is, wat betekend dit dan? Om te beginnen kan NIEMAND het spel nog spelen, daarvoor ontbreken te veel zaken. Tuurlijk, er zijn al eerder spellen gelekt (Doom III, Unreal II, Halo), maar nog nooit eerder is de source-code van een spel gelekt, en al zeker niet voor de release.

Belangrijkste is dat Valve een geweldige klap krijgt. Het bedrijf heeft jarenlang met een grote groep mensen gewerkt aan een product. Er is keihard gewerkt aan optimalisaties, nieuwe ideeen en andere unieke code. Het uitlekken van source is het ergste wat een softwareontwikkelaar kan overkomen. Concurrenten en geintresseerde kunnen direct bij de hart van het bedrijf komen en ideeen pikken.

De kans is klein dat grote bedrijven direct en expres inbreuk zullen maken op de rechten van Valve. De kans is groot ze even kijken en hierdoor ideeen verkrijgen. Dit schaadt de concurrentiepositie van Valve in de game-wereld. Direct zullen de verkopen van de engine aan andere ontwikkelaars niet direct afnemen, maar op de langere termijn zijn de gevolgen moeilijk te overzien. Klein plunspuntje is wel dat modmakers ook meer kennis hebben van de Half-Life 2 engine en betere mods kunnen maken; dit weegt niet op tegen het potentiele verlies voor Valve.

De grootst risico zijn cheaters en mensen die misbruik willen maken van de code. Iedereen kan de code bekijken en op zoek gaan naar fouten. Geen enkele code is bug vrij, ook HL2 niet. Doordat fouten nu direct zichtbaar zijn kunnen er betere, moeilijk vindbare en vooral ook veel sneller cheaters en exploits worden gemaakt. Dit zal HL2 MP direct bij de release gaan raken; zelfs voor de release van het spel kan met al beginnen aan cheats.

ALS de code echt is, en die kans is redelijk groot, bestaat de kans dat Half-Life 2 voor onbepaalde tijd gaat worden uitgesteld. Valve zal de code goed gaan herzien en zich bedenken op verdere stappen. Maar ook dit kan maar met mate, men heeft al jarenlang gewerkt aan de code en wijzigen is niet simpel.

De enige die ons het verlossende woord kan geven is Valve, en die houden zich muisstil.