In een interview wat het Amerikaanse Official Playstation 2 Magazine gehouden heeft met de ontwikelaars van de Burnout games, zijn de eerste interessante details rondom Burnout 4 naar buiten gekomen. Volledig tegen de gebruikelijke strategie van uitgever EA in, lijkt de game niet tot cashcow zijn te verworden sinds ontwikkelaar Criterion halverwege de ontwikkeling van deel drie door hun werd opgekocht.

Het is namelijk zo dat het vierde deel geen verbeterde versie wordt van Burnout 3, maar volledig vanaf de grond opnieuw wordt opgebouwd. Eén van de voornaamste zaken waarbij dit tot uiting komt, is de grafische stijl die nu veel realistischer is geworden. De vorige games hadden door de belichting en het kleurgebruik een echte arcade-look, terwijl dit nieuwe deel daar volledig van af gaat stappen. Wij vragen ons af in hoeverre dit de typische gameplay en beleving van Burnout beïnvloedt en of de pure funfactor er niet onder zal lijden.

Bij de crashes is men momenteel met nieuwe geluidseffecten aan het experimenteren. Zo probeert men geluiden van dieren en uit horrofilms met het buigende metaal en het versplinterende glas te vermengen. Dit is schijnbaar een uitbreiding op het gegil en gekrijs wat je in Burnout 3 al vaag op de achtergrond kon horen tijdens een crash in slowmotion.De races vinden plaats in Europa, Amerika en Azië. Hiervoor heeft men een hoop foto's gemaakt van echte locaties om deze in de game te integreren. Men zal echter geen complete steden nabouwen. De circuits worden wel zo ontworpen dat aggressief rijgedrag gestimuleerd wordt en je sneller in de clinch ligt met je tegenstanders. Hierom kennen de circuits veel smalle gedeeltes en worden een hoop objecten geïntergreerd waarop te crashen valt, zoals lantaarnpalen en verkeersborden. De circuits zullen ook van aanzienlijk meer shortcuts en springmogelijkheden voorzien worden. Daarnaast zal de verkeersdichtheid groter zijn en kan men nu andere verkeersdeelnemers rammen zonder meteen zelf te crashen.

De auto's worden dit keer door echte ontwerpers vormgegeven. Lee Walton en Dan Walker zijn beide werkzaam voor onder andere Jaguar, Nissan, Peugeot en Ford. De indeling bestaat dit keer uit de categorieën Racers, Muscle Cars en Crash Cars. De punten waarop de auto's beschadigd kunnen raken, worden verdubbeld en alle auto's zullen uit individuele onderdelen opgebouwd worden die er af kunnen vliegen, of vervormd kunnen worden. Gezien het al zeer uitgebreide schademodel van deel drie, klinkt dit alvast erg veelbelovend.

Hoewel er nog geen platformen zijn gespecificeerd, zal de game in elk geval nog voor deze generatie consoles verschijnen. Men is bij Criterion momenteel nog niet bezig met next-gen titels. Het spel moet ergens dit jaar in Amerika verschijnen.

Update: Volgens een persbericht van EA zal de officiële titel van de game Burnout Revenge gaan heten. Zoals het nu lijkt, zal het wraak nemen op je medeweggebruikers centraal staan in de game. Ook zullen vooral de forensen die zich dagelijks in het woon-werk verkeer mengen het lijken te moeten ongelden. EA meldt dat de game in ontwikkeling is voor de PS2 en de Xbox. Tijdens de E3 in mei zal Burnout Revenge gepresenteerd worden. De eerste twee officiële screenshots zijn hieronder te zien.