Toonaangevende publishers zijn deze week overeengekomen dat zij "not amused" zijn met de verkoop van tweedehands games in het Verenigd Koninkrijk. Ze zijn zelfs van plan om over te gaan op juridische maatregelen om de verkoop ervan tegen te houden.

Publishers vinden dat door een tweedehands sticker te plakken op eigenlijk gloednieuwe games de uitstraling ervan verdwijnt en het lijkt alsof het prut is. Dat komt hun marketing natuurlijk niet ten goede. Dit lijkt een nogal zwak argument te zijn. Het lijkt waarschijnlijker dat ze liever zelf het geld dat omgaat in de tweedehands games markt in hun zak willen zien verdwijnen. Dat er veel geld omgaat in die markt is duidelijk. Het bedrag wordt geschat op zo'n 50 tot 100 miljoen pond.

Publishers in de UK gaan samen overleggen wat ze aan de situatie kunnen doen. Ofwel via rechtswegen of via de ELSPA.Ze zijn bang dat door deze tweedehands game verkoop, de games industrie niet ten volste kan groeien en dat kan weer nadelige gevolgen hebben voor de hele markt. “We are all conscious of the need to forecast correctly and not overload the market. We are also told that retail does not have flexible walls, but the space being taken by pre-owned restricts new releases. The fact that pre-owned is now on PSP is frightening. If consumers can buy new games at knock-down prices, how will the market grow? We're not sure what can be done, but we are making it a priority to look into it.”