Volgens Zelnick dachten zowel Take Two als Microsoft dat er een grote markt was voor episodische GTA IV-content en dat bepaalde factoren het succes hiervan hebben beïnvloed. "Beide [episodes] verschenen geruime tijd na de lancering van [GTA IV], waardoor we niet in staat waren om voordeel te halen uit de oorspronkelijke marketingcampagne en het gevoel dat er was bij de lancering van GTA IV", aldus Zelnick.

De eerste uitbreiding, The Lost and Damned, verscheen bijna tien maanden nadat GTA IV was verschenen, en The Ballad of Gay Tony kwam anderhalf jaar na de lancering van het spel. Beide uitbreidingen zijn exclusief beschikbaar voor Xbox 360.

Uitgespeeld

Een andere factor is volgens Zelnick dat Episodes of Liberty City, waarbij de twee uitbreidingen gebundeld op een schijfje stonden, alleen de groep gamers aansprak die GTA IV uitgespeeld hadden en op zoek waren naar meer gameplay en verhalen. Deze groep was echter kleiner dan verwacht. Zelnick wil echter niet zeggen dat de uitbreidingen hebben gefaald. "Er zijn weinig voorbeelden van dit soort episodische content voor de prijs die wij vroegen. Daarom zijn we ervan overtuigd dat deze titels een lang leven zullen hebben, net als dat onze vorige GTA-releases een lang leven hadden."