Ubisoft wil focussen op langere levensduur van games | Gamer.nl

Ubisoft wil focussen op langere levensduur van games | Gamer.nl

Ubisoft wil spelers langer vasthouden met een videogame in plaats van regelmatig spellen uitbrengen.

Dit schrijft Ubisoft CEO Yves Guillemot in zijn jaarlijkse rapport. "Nieuwe releases zijn slechts een deel van onze markt, die nu meer gefocust is op het engageren van spelers voor een lange termijn", zo schrijft hij. Eerder heeft het bedrijf meer gewerkt aan nieuwe multiplayer-games. Volgens Guillemot zijn fans nu gedurende langere tijd de titels van Ubisoft aan het spelen en worden die games ook maanden of zelfs jarenlang gespeeld.

Rainbow Six Siege werd als voorbeeld genoemd voor deze langere loopduur. Deze shooter kwam eind 2015 al uit en kreeg toentertijd een hoog cijfer van ons dankzij de tactische gameplay. Ondanks dat de game nu twee jaar oud is krijgt het nog steeds regelmatige updates. Over minder dan een maand komt bijvoorbeeld de Outbreak-uitbreiding uit die een tijdelijke spelmodus zal brengen.

Ubisoft veranderingen

In het rapport schrijft Guillemot dat de hoeveelheid spelers die dagelijks Siege spelen is verdubbeld. Hierover schrijft hij het volgende: "Dit reflecteert hoe ons team in staat is de ervaringen van spelers te blijven verbeteren, nieuwe content te leveren van hoge kwaliteit, feedback te incorporeren en om spelers te blijven betrekken door e-sports-toernooien te organiseren." E-sports worden steeds populairder en ook Ubisoft wil daar gebruik van maken. Ze verwachten dit jaar meer te verdienen dan ooit.

In de bijbehorende presentatie van het kwartaalrapport wordt het nog duidelijker uitgelegd waarom er gekozen wordt voor een focus op spellen met een langere levensduur. 'Traditionele' games behouden slechts 13% van de spelers in het tweede jaar, terwijl bij 'live'-games 52% van de fans in het tweede jaar nog aan het spelen zijn.

Ubisoft Percentages

'Games as a service' is een term die veel gebruikt wordt over het updaten en bijhouden van een game om zijn levensduur te verlengen. In 2016 schreef Michel een stuk over het fenomeen dat komt kijken bij het "vloeibare karakter" van huidige videogames. Daar legt hij het volgende uit: "Games waren jaren geleden nog letterlijk producten. Denk aan een dvd van een film of een muziekalbum: op voorhand kun je onderzoeken wat er op deze producten staat, je koopt ze en je bent er zeker van dat de aanwezige content nooit meer verandert. Dat was met games voorheen net zo, maar inmiddels al geruime tijd niet meer. Kortom: een game is niet langer meer een product, maar een service. Dat lijkt een populair marketingwoord voor bedrijven als Ubisoft en mmo-uitgevers om aan te geven dat ze hun spel langdurig blijven ondersteunen, maar het is tevens een term die gamers in hun hoofd moeten gaan prenten."

Ook het verdienmodel dat Ubisoft voor ogen heeft valt onder het idee van games als een dienst. Door updates te blijven brengen trachten zij spelers te blijven betrekken met bestaande spellen. Dit is echter niet per se slecht. Zo schrijft Michel dat Splatoon in eerste instantie vrij karig was, maar na wat gratis updates uitgroeide tot een ijzersterke game. Daar staat wel tegenover dat beloftes die voor de release van een game worden gemaakt wel te vinden moeten zijn in de launchversie om fiasco's als No Man's Sky te voorkomen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou