Gamers die zich verbazen dat een groot deel van de uitgevers zich steeds vaker op consolegames storten, kunnen een scherpe blik werpen op de zojuist vrijgegeven jaarcijfers van het Franse UbiSoft.

Zo zag het bedrijf in 2001 de verkoop van consoletitels stijgen van 9 naar maar liefst 39%. Dat scheelt een klein deel met de 42% die momenteel voor de pc genoteerd staat. Waar de overige 19% zijn gebleven is trouwens een raadsel.Ubi Soft concluded the announcement by stating that the strongest sellers for it's 2001/2002 year were Myst 3: Exile with 1.12 million units, Rayman Advance following with 770,000 and Batman Vengeance and Tom Clancy's Ghost Recon taking up the rear with 670,000 and 760,000 respectively.Gezien de hoeveelheid mensen die Ghost Recon gespeeld lijken te hebben is 760.000 verkochte exemplaren natuurlijk belachelijk weinig. We kijken dan ook niet vreemd op wanneer komend jaar de nadruk vanuit uitgevers vooral op consoles ligt, aangezien de verspreiding daarvan sterk toeneemt en de nood tot games-aankoop (m.a.w. moeilijk kopieeren) een stuk groter is.

Liefhebbers van cijfertjes kunnen trouwens noteren dat er voor zo'n 369 miljoen Euro aan UbiSoft games over de toonbank ging.

Wie graag zoiets in perspectief ziet kan bedenken dat Coca Cola jaarlijks 17.8 miljard omzet maakt en Vivendi Universal een slordige 28.115 miljard.

Electronic Arts en Activision waren elk goed voor respectievelijk 1.5 miljard en 620 miljoen in 2001.