Op PlanetDiablo is een uitgebreid interview verschenen met één van de makers van bnetd, een emulatieprogramma van Battle.net.

Het project bnetd heeft enige jaren rustig kunnen bestaan, totdat de beta van Warcraft III uitlekte. Aangezien bnet een Open Source project is kon iedereen bnetd aanpassen. Een andere groep, WarForge, heeft bnetd uitgebreid met support voor Warcraft III waardoor opeens iedereen de beta online kon spelen. Dit uiteraard tegen de zin van Blizzard.

Als reactie hierop zijn de makers van bnetd aangeklaagd door Blizzard met behulp van de inmiddels beruchte DMCA wet. De makers van bnetd hebben op hun beurt hulp gekregen van de Electronic Frontier Foundation, een belangengroepering die vecht voor de rechten van consumenten en persoonlijke rechten.

Doordat iedereen zich er opeens mee bemoeit is de rechtzaak uitgegroeid tot een strijd tussen grote mediabedrijven vs. de Open Source gemeenschap, een strijd die in Amerika op dit moment erg heftig is. PlanetDiablo: Did you expect that Blizzard Entertainment would ever choose to pursue legal action against Battle.net emulation projects such as "bnetd"?

Tim: Personally I never expected it. I figured since they knew about the project from its start in 1998, and the very slow rate that we moved, that they just didn't care. You have to understand that there were probably only about 4-6 people working on the code on a regular basis at any one time over the years. Mostly it was people who would contribute a few lines here and there and then disappear once it fixed the problem they were having with the server. The whole project has been a very informal thing over the years, with developer interest coming and going. There was even a period of about 4-6 months where almost nothing was done with the code due to lack of developer interest and available time to work on it.

Lees er meer over op Planetdiablo.