Xbox niet belangrijk genoeg voor Tecmo

Tien jaar geleden berichtten we dat Tecmo, het bedrijf dat later Dead or Alive 3 en Ninja Gaiden naar de Xbox zou brengen, niet tevreden was met Microsoft. De uitgever zou het platform gemakkelijk vinden om voor te ontwikkelen dankzij de Dirext X-ondersteuning, maar vond de PlayStation 2 toch een belangrijkere console, met daarna de GameCube.

De directeur van het bedrijf, Jinji Nakamura, vond dat het bij Microsoft te veel draaide om het binnenhalen van ontwikkelaars. Ondanks dat Tecmo op dat moment al bezig was met de ontwikkeling van Dead or Alive 3, liet het bedrijf weten dat haar prioriteit elders lag. Tomunobu Itagaki, het meesterbrein achter Dead or Alive en Ninja Gaiden, liet wel weten dat hij het fijner vond om te ontwikkelen voor de Xbox.

Blijkbaar was Itagaki's wil wet, want Tecmo was vorige generatie vooral bezig met games uitgeven op de Xbox, met Ninja Gaiden als waar paradepaardje voor de console. De game viel in de smaak bij fanatieke gamers door de uitdagende moeilijkheidsgraad en de indrukwekkende graphics. Itagaki is inmiddels weg bij Tecmo en werkt aan The Devil's Third met THQ. De Ninja Gaiden-games zijn inmiddels ook op PlayStation 3 verkrijgbaar, en ook het derde deel dat in de maak is moet voor zowel PS3 als Xbox 360 verschijnen. Maar PlayStation 2 en GameCube voor Tecmo belangrijker dan de Xbox? Zo is het uiteindelijk niet gelopen.