Tien jaar geleden: Wat je moet weten om bij een ontwikkelaar te werken | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Wat je moet weten om bij een ontwikkelaar te werken | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Wat je moet weten voordat je bij een developer gaat werken

Tien jaar geleden moest Cliff Bleszinski iets van het hart. Hij had genoeg van alle horrorverhalen die hij van mensen werkzaam in de game-industrie hoorde, en schreef daarom een artikel om ambitieuze nieuwkomers alvast te waarschuwen. Met negen aandachtspunten probeerde hij hen van eenzelfde lot te behoeden.

Kort samengevat kwam zijn advies op het volgende neer:

1. Vraag eerst of je het contract in mag zien, voordat je vergaande besli ingen neemt zoals verhuizen of je oude baan opzeggen.
2. Vraag hoe het zit met ziekteverlof en pensioensregelingen.
3. Zoek uit wie je echte baas binnen een studio is, en aan wie je dus verantwoording af moet leggen.
4. Vraag naar hoe bonu en en royalties geregeld zijn.
5. Praat met je mogelijke werkgever over welke games zij als laatste gespeeld hebben.
6. Vraag of je ook met enkele werknemers mag praten tijdens de sollicitatieprocedure.
7. Vraag naar de E3 en Game Developers Conference (GDC)
8. Zorg dat je je huiswerk doet en zoek uit bij wat voor bedrijf je solliciteert.
9. Vraag hoe de erkenning van je geleverde werk tot uiting komt.
Bleszinski sluit af met het advies aan gameontwikkelaars om op zijn minst het hele traject van één game maken uit te zitten, mochten zij ontevreden zijn over hun werk. Zo staat er op hun cv in ieder geval iets wat zij mee kunnen nemen naar een volgende sollicitatie.

Met iedere tip haalt Bleszinski ook meteen aan waarom het zo belangrijk is dat geïntere eerden hierop letten. Zo komt het voor dat er binnen één bedrijf meerdere 'bazen' zijn die verschillende zaken verlangen, wat het lastig maakt voor een werknemer om te weten waar hij echt aan moet werken. Weten wie de baas is waaraan hij of zij verantwoordelijkheid af moet leggen helpt daarbij. Een baas die aan het hoofd van een studio staat maar zelf geen games speelt, kan ook een slecht voorteken zijn.

Het vooraf bekijken van het contract is natuurlijk een inkoppertje, maar Bleszinski gaat verder dan dat en adviseert er zelfs een advocaat bij te halen om alles eens goed door te lezen. Zo zijn er volgens hem werkgevers die met een concurrentiebeding opgezadeld worden dat hen verbiedt om bij een andere ontwikkelaar binnen de game-industrie aan de slag te gaan, niet enkel bij een gelijksoortige studio. Uiteindelijk moeten deze clausules wel wettelijk standhouden, maar Bleszinski stelt dat veel werkgevers het gebruiken als een vorm van bangmakerij.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou