Project Ego: een nieuwe RPG van Lionhead

Tien jaar geleden meldden we dat Lionhead, onder leiding van Peter Molyneux, werkte aan een nieuwe RPG genaamd Project Ego voor de aankomende Xbox-console van Microsoft. We berichtten over het feit dat spelers hun personage flink konden aanpassen en dat door diverse dingen te doen in de game, het personage ook verandert.

Daar was uiteindelijk geen woord van gelogen: wanneer je goede daden kreeg, werd je een nobele ridder met een gouden ring boven je hoofd, maar was je een slechterik, dan kreeg je langzaam maar zeker hoorntjes. Molyneux beloofde echter nog veel meer over Project Ego. Zo zou de spelwereld constant in verandering zijn en kon je als speler daar ook behoorlijke invloed op uitoefenen. Een boom die je kapte zou er tien jaar later nog liggen en een zaadje die je plantte zou tien jaar later uitgegroeid zijn tot een plant of zelfs boom. Zo ver ging het helaas niet, en ook in Fable II en III, beiden op de Xbox 360 uitgekomen, was hier weinig van te merken. De serie is juist steeds meer lineair geworden, houdt spelers meer en meer bij de hand en neemt opties langzaam maar zeker weg.

Het wachten is dus nog altijd op die ultieme fantasiegame waarin je echt alles kan doen en laten wat je maar wil, en waarin alles gevolgen heeft. Skyrim misschien?