Nintendo gaat de GameBoy Advance agressief promoten

In het nieuwsbericht uit 2001 maakte Nintendo bekend in de Verenigde Staten 25 miljoen dollar in de promotie van de GameBoy Advance te stoppen, een bedrag dat tegenwoordig voor de promotie van een nieuwe console maar kleingeld is. De opvolger van de GameBoy Color zou in juni dat jaar verschijnen in de VS en Europa. Volgens toenmalige Nintendo vicepresident van verkoop en marketing Peter Main waren er "ongelooflijke verwachtingen voor het systeem en tegen de tijd dat hij lanceert, zullen spelers klaar zijn om 'Advanced' te leven in een ruimte waar fantasie en realiteit samensmelten."

Dat de GameBoy Advance niet bepaald de grafische kracht had om deze grote woorden waar te maken, moge duidelijk zijn, maar een succes was het apparaat zonder twijfel. De verkoop ging echter pas echt lopen toen er een revisie kwam van de eerste versie. Waar de originele GameBoy Advance er uit zag als leuk speelgoed, daar kon de GameBoy Advance SP dichtgeklapt worden. De revisie had een veel volwassener en futuristisch uiterlijk, wat de verkoop van de handheld stimuleerde. In de laatste levensjaren van de GBA bracht Nintendo ook nog de GameBoy Micro uit, maar deze miniscule versie verscheen te laat om echt goed te verkopen.

Uiteindelijk bleek de GBA met iets meer dan 80 miljoen verkochte exemplaren wel de minst succesvolle handheld van Nintendo. De originele GameBoy verkocht samen met de Color- en Pocket-revisies bijna 120 miljoen keer en de Nintendo DS loopt inmiddels dicht tegen de 150 miljoen aan.