Morrowind: nieuwe screenshots

Spraken bedoelen we eigenlijk, want zoals dat gaat op het internet, bestaat de pagina met de screenshots waar we naar linken niet meer. Maar dat is bijzaak. Sowieso zouden de afbeeldingen nu niet meer eenzelfde impact hebben als tien jaar geleden. Daar hebben we dit jaar gelukkig Skyrim voor, dat na The Elder Scrolls IV: Oblivion de serie voortzet en spelers wederom een immense open wereld voorschotelt. 

Want dat is gebleven, ondanks de kritiek die het vorige deel toch ook kreeg te verduren. Oblivion leverde hoe je het ook wendt of keert in op de hoeveelheid aan mogelijkheden die spelers werd geboden. De game kwam dan ook in de begindagen van de Xbox 360 uit, en leunde zwaar op het zo mooi mogelijk in beeld brengen van zijn spelwereld.

Daar is het hoe dan ook in geslaagd. Zelfs nu, vijf jaar na de release, vergaap je je nog aan hoe sfeervol de open natuur er uitziet. Grafisch is de titel al lang en breed ingehaald, maar de sfeer komt ook vandaag de dag nog over. En dan is het ook ineens geen ramp meer dat het hoofdverhaal relatief snel was door te spelen. Een groot deel van de speelervaring komt op naam van de nevenactiviteiten, die met gemak honderd uur in beslag kunnen nemen.

Dat spelers daar zoveel tijd aan willen besteden, is wederom een verdienste van hoeveel vrijheid de serie biedt. Ook Skyrim schreeuwt weer om verkend te worden, zo valt al uit de trailers op te maken. Hoe het zit met de diepgang in andere aspecten van het spel blijft echter afwachten. Maar daar merk je sowieso weinig van als je slechts met een dolk op zak een willekeurige grot in sluipt.