Microsoft heeft grootse plannen met Xbox-promotie

Precies tien jaar geleden meldden we dat het Amerikaanse promotiebudget van de originele Xbox meer dan 1 miljard gulden zou gaan tellen. Dat bleek uit een artikel van The Wall Street Journal, die enkele onderdelen van de marketingcampagne uiteenzette.

Microsoft sloot promotiedeals met onder andere fastfoodketen Taco Bell en verscheidene arcadehallen. Op die manier wilde de uitgever zo veel mogelijk Amerikanen kennis laten maken met de nieuwe console. Saillant detail: Xbox was tevens hoofdsponsor van Vans Triple Crown Extreme Sports, terwijl voorafgaand aan de wissel Sony die rol op zich nam.

1 miljard gulden lijkt veel geld, en in euro’s (€453.780.216) is het dat natuurlijk ook, maar voor de lancering van Kinect en Windows Mobile 7 zette Microsoft een nog groter budget opzij, namelijk 1 miljard dollar (aan de hand van de huidige wisselkoers is dat ongeveer 700 miljoen euro). Daar keken in 2010 weinig mensen van op, terwijl wij de 1 miljard gulden voor de Xbox-promotie in 2001 als een ‘monsterbudget’ omschreven.