Max Payne 27 juli in de winkels

Tien jaar geleden maakten we melding van het feit dat de releasedatum van de eerste Max Payne een week was opgeschoven naar 27 juli. Het bericht bevat een engelse quote die de game in geuren en kleuren beschrijft: "Bereid je voor op een nieuw soort actiegame. Bereid je voor op pijn", zo valt er vrij vertaald te lezen.  

Max Payne was pas de tweede titel van ontwikkelaar Remedy Entertainment, dat daarvoor enkel Death Rally had gemaakt. Met een eigen engine en een grauwe sfeer wist de studio met Max Payne veel hoge cijfers en uitreikingen in de wacht te slepen. Het spel kent voor zijn PC-versie een Metacritic-cijfer van 8,9. Ook voor de release keken vele mensen al naar het spel uit, ook wij, zo blijkt uit de slotzin van het nieuwsbericht: "Was het maar alvast eind juli."

Twee Max Payne-games en tien jaar later lijken die twee maanden tussen het plaatsen van het nieuwsbericht en het verschijnen van het eerste deel ineens niet zo lang meer. Op het derde deel moeten we immers al veel langer wachten, en door de richting die het in lijkt te slaan zijn de verwachtingen ook niet zo hoog.

De eerste screenshots van het spel lieten een kalende Max zien in de drukke wijken van São Paulo, Brazilië. Dit kon op veel kritiek rekenen van fans, al bood een van de onlangs vrijgegeven afbeeldingen hoop; daar lijkt de sfeer van de eerste twee delen wel in terug te komen. Welke kant de Max Payne-serie ook opgaat, na zoveel jaar is er misschien wel genoeg ruimte ontstaan om eens iets heel anders te doen. Daarbij is Rockstar verantwoordelijk voor de ontwikkeling.