Volgens Roy heeft Eidos Montreal goed gekeken naar hoe de balans tussen realisme en fantasie in vorige Thief-games was en probeert dat door te trekken naar de nieuwe Thief-game. "Ik denk dat we heel goed begrijpen wat een goede Thief-game is. (...) In deze game besloten we niet te veel met magie te doen, maar meer mytisieke elementen te gebruiken. We vinden het erg belangrijk dat spelers zich verbonden voelen met de game en het is dus belangrijk om het geloofwaardig te maken, maar er komen wel wat rare dingen in voor. Maar geen zombies."

Roy geeft hiernaast aan dat het er alles aan doet om te voorkomen dat er standaard PC-port wordt gemaakt. "Er is geen twijfel over aan onze kant dat de PC-versie erg belangrijk is. Thief met een keyboard en muis spelen is anders en we moeten er zeker van zijn dat we dat goed ondersteunen. Voor het maken van de PC-versie moeten we denken als een pc-gamer, voor consoles is het een ander beestje. Het is één van onze doelen (...) dat de PC-versie niet gewoon een kopie van de consoleversie is."