Nieuws
NBA 2k 21

Take-Two: 'We leveren voor 60 dollar een veel grotere game dan vroeger'

CEO Strauss Zelnick over next-gen prijzen, cloud gaming en meer

Geschreven door Jacco Peek op
In een interview met Protocol legt Strauss Zelnick, CEO van Take-Two Interactive, uit waarom de prijs van next-gen games stijgt.

"Het komt erop neer dat de prijzen bijna vijftien jaar niet zijn gestegen, en dat productiekosten zijn gestegen met 200 tot 300 procent", zegt de CEO over NBA 2K21, dat 74,99 euro gaat kosten op de PlayStation 5 en Xbox Series X. "Beter gezegd: niemand geeft om hoe hoog je productiekosten zijn, en wat consumenten met het product kunnen doen is compleet veranderd.

We leveren een veel, veel grotere game voor 60 of 70 dollar dan we vorig jaar deden. De mogelijkheid om online geld uit te geven is compleet optioneel, en het is geen free-to-play-titel. Het is een complete, fantastisch robuuste ervaring, zelfs als je nog geen dubbeltje na je aankoop meer spendeert."

Ook vertelt Zelnick dat hij cloud gaming-diensten als Google Stadia nog geen lucratief platform vindt om Take-Two-titels op te verkopen, met name vanwege technologische obstakels.

"Het tweede probleem is dat je het in de handen van de consument moet krijgen. Ze zijn overgeleverd aan wat voor technologie bestaat waar ze wonen.

We hebben 135 miljoen exemplaren van GTA 5 verkocht, en 32 miljoen van Red Dead Redemption. Ik zou willen kunnen zeggen dat er een moment komt waarop cloud gaming-diensten betekenen dat deze aantallen verdubbelen, maar ik zie het niet."

Dit artikel delen:

Lees meer

EA rebrandt gameplatform Origin naar 'EA' Microsoft herlanceert websites voor Xbox Series X en Series S
16

Reacties op: Take-Two: 'We leveren voor 60 dollar een veel grotere game dan vroeger'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MarzoriuM

    • 15 september 2020 14:49
    Gelukkig zijn de distributiekosten door de steeds meer digitale verkoop weer veel lager aan het worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AGxKiiNG

    • 15 september 2020 14:53
    Gelukkig houden ze er ook geen rekening mee dat gamen groter is dan ooit…
    Maar ze hebben natuurlijk wel gelijk dat de prijs verder nooit is gestegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 15 september 2020 15:02
    De winsten daarentegen zijn wel enorm gestegen doordat er een veel grotere afzetmarkt is dan pakweg 10 jaar terug. Zou je ook kunnen meerekenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 15 september 2020 15:36
    3x hogere kostte kostten tegen een veelvoud hogere afname. Denk niet dat ze slecht boeren. Als al iets zou kunnen is de prijs laten zakken, maar owee als de winst niet jaar op jaar zal stijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 15 september 2020 16:58
    @Jumpman Dit dus! Dit is naar mijn idee gewoon proberen goed te praten vanuit marketingskant. GTA 5 is 135 miljoen keer verkocht, dat is nog meer dan alle andere GTA delen bij elkaar opgeteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 16 september 2020 08:28
    @Ryme Overigens is GTA natuurlijk wel een uitzonderlijk grote titel uitgegeven door Rockstar North en niet door Take-Two.

    Kan mij voorstellen dat jaarlijks terugkerende titels zoals NBA het inderdaad zwaarder krijgen als je elk jaar aan dezelfde mensen verkoopt.

    Het is bijna alsof je vernieuwed moet zijn om een succesvol of concurrerend product af te leveren #suprisedpikachu

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 16 september 2020 11:09
    @Rexus Eigenlijk is GTA 5 ontwikkeld door Rockstar North en uitgegeven door Rockstar Games waar Take-Two de eigenaar van is.

    De rest van je verhaal slaat de spijker op z'n kop 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 15 september 2020 17:32
    Ja, er zijn ook een stuk meer verkopen tegenwoordig. En veel lagere distributiekosten omdat een aanzienlijk groot deel digitaal verkocht wordt. En veel meer DLC's en ingame verkopen die gigantisch veel winst opleveren.

    Ik zie het probleem niet. In de gaming industry groeit de winst al 15 jaar. Wat wil hij nou zeggen met zijn 'de prijzen zijn 15 jaar niet gestegen.' Dat ze niet genoeg winst maken?


    Overigens wil ik best meer betalen voor games als ze dan de ingame verkopen en lootboxes weghalen, ze hun werknemers betalen voor hun overuren en deze humaan behandelen in plaats van hen onder druk zetten met crunches van maanden.

    Zolang ze dat soort waardeloze dingen doen koop ik geen games meer van bedrijven waarvan bekend is dat dit gebeurt. (Bijna alle grote spelers.) En ik weet dat dit betekent dat ik veel games niet meer kan spelen. Er is genoeg interessants te vinden bij indie developers dat ik dat wel overleef :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 15 september 2020 17:39
    Niet gestegen .. lol maak dat de kat wijs maar niet mij ik heb hier nog een Top game liggen die ik het laatst in de GLD prijs had gekocht was toen 35 GLD
    nu betaal je gemiddeld zo 50 Euro voor een game .. dat wil zeggen 100 GLD
    en dan maar zeggen dat de prijzen niet gestegen zijn … nee die van de boodschappen en de cafe's ook niet zeker..lol :-(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    flameburner

    • 15 september 2020 18:03
    @ravw ik weet niet in welke uitverkoopbak je dat hebt gekocht mijn waarde.

    Kan me nog goed herinneren dat SNES games gemiddeld 150 gulden kostte en een verse pc game was al snel 80-100 gulden, al niet duurder. De prijs is niet veel veranderd in alle jaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 september 2020 18:48
    @flameburner n64 games waren ook zo 125 gulden tot 140 soms wel dacht ik uit me hoofd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 15 september 2020 19:36
    @hulstpower In de jaren 90 betaalde ik 100 tot 120 gulden voor een game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 september 2020 19:37
    @ravw

    Je beseft dat Zelda1 vroeger 169 gulden kostte?
    Dat is dus in 1986 ofzo.
    Nu is dat in een snelle rekensom delen door 2,3 ongeveer 70 tot 73 euro.
    Ondertussen zijn we jaren aan inflatie en de overstap naar euro verder, en serieus alles is sindsdien wel 3 a 4 x duurder geworden. Want de omgang van onze oude gulden naar euro ging in het begin wel netjes, maar na jaren inflatie en mogelijk euro crisissen verder is het oude gulden bedrag nu euro of nog hoger.
    Behalve bij games.
    Die basis prijs is nog altijd dezelfde als de meeste NES games.
    .die waren nooit goedkoper dan 119 of 129 gulden.
    En de toppers dus nog hoger, zoals de beide zelda games.
    Alles is duurder geworden maar de basis prijs van game’s al 35 jaar niet.
    Ik heb eens gelezen als je de inflaties zou meetellen nu zou een game nu minstens 120 euro zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 15 september 2020 18:34
    135 miljoen verkopen niet genoeg vinden voor 1 game. Ontwikkelkosten waren zeker 5 miljard voor gta5 ??? RIP gaming. GTA6 komt niet meer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 15 september 2020 22:29
    Er zit misschien meer in de game, maar developers hebben ook veel betere ontwikkelkits, werken met grotere teams dus kunnen sneller games releasen, werken op standaard engines, herbruiken ook heel veel modellen en textures voor nieuwe games en pakken vaak een oud deel en stoppen dit in een nieuw jasje, voegen wat features toe, en klaar. Ze harken geld binnen met een game pass, cosmetic stores, expansions, DLC, etc. etc. Opties die ze niet hadden voordat consoles massaal met internet verbonden werden. Games worden aangeboden nog voordat ze klaar zijn als Early Access game, om vervolgens die status nooit meer te verlaten. Toen ik Anno 1800 kocht, nam ik meteen de Season Pass erbij met alle DLC/expansions. 75 euro.

    In Valorant een skin pack kopen? 71 euro. Maar natuurlijk kun je niet direct 71 euro afrekenen, je moet point packs kopen, dus je zal voor 75 euro moeten kopen, en dan heb je dus nog ongebruike puntjes waar je niks mee kunt. Warzone? Zelfde verhaal. FIFA? 60 euro voor de game, vervolgens gaan veel spelers ook FUT spelen. Ik heb zelf voor honderden euro's aan gold packs gekocht in 2016-2017. Dan heb je nog games als GTA 5, waar een online mode in zit en waar mensen geld uitgeven voor van alles en nog wat. Plus dat ze de game inmiddels op 6 (?) platforms hebben uitgebracht, en ook nog eens op de next gen consoles gaan uitbrengen. Dan heb je nog de subscription games zoals WoW. Dat is helemaal een goudmijn, en dat voor bijna 16 jaar al. $10 per maand om te spelen, aanschaf van game + nieuwe expansions (34,99 per expansion), dan heb je nog de services zoals server transfer, character transfer, etc. etc. En dan nog skins uiteraard.

    Wat mij betreft hebben ze weinig te klagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 15 september 2020 23:49
    Handig voor hem dat hij weglaat dat Rockstar 0% belasting betaalt, veel sponsor deals maakt (vooral voor GTA V) en het ontwikkelproces dusdanig efficiënt is geworden dat je in minder tijd, meer voor elkaar krijgt. Uiteraard ook die MILJARDEN die hij verdient via microtransacties. Dus we hoeven geen medelijden te hebben met deze arme CEO en zijn miljoenen salaris.