Nieuws
NBA 2K21

Take-Two: 'Gamers zijn klaar voor games van 70 dollar'

Sommige next-gen games kosten op release tegenwoordig 80 euro

Geschreven door Michel Musters op
Take-Two Interactive-CEO Strauss Zelnick meent dat gamers bereid zijn om tegenwoordig 70 dollar voor games neer te leggen.

Dat meldt hij tijdens een vragensessie op de Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference. "We bieden een reeks uitzonderlijke ervaringen met veel herspeelbaarheid. De vorige prijsstijging in de VS was in 2005-2006. Dus we denken dat consumenten er klaar voor zijn."

Zelnick had het specifiek over de prijsstijging van next-gen games in de VS naar 70 dollar. In Europa vertaalt zich dit naar enkele games die voor 80 euro in plaats van de gebruikelijke 70 euro te koop zijn op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. 

Niet alle games op de nieuwe consoles kosten 80 euro. Zelnick liet ook weten dat Take-Two het per gamerelease bekijkt en dat dus niet alle games voor dit volledige bedrag te koop worden gezet.

Zelnick liet in dezelfde vragensessie ook weten dat de aankomende Grand Theft Auto 5-overzetting op PlayStation 5 en Xbox Series X en S geen simpele remaster wordt. Of dat betekent dat de game ook voor 80 euro te koop komt te staan, is niet bekend.

Grand Theft Auto 5

Dit artikel delen:

Lees meer

Loop Hero ronselt binnen etmaal meer dan 150.000 spelers Hoogtepunten: Nintendo lanceert dit jaar nieuw Switch-model met 4K-output
35

Reacties op: Take-Two: 'Gamers zijn klaar voor games van 70 dollar'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    denver

    • 6 maart 2021 12:54
    Ik merk dat het me totaal niet boeit wat games kosten. Ik koop eigenlijk zelden games day 1. En ik heb een backlog waar je angstaanvallen van krijgt. Tel daarbij Games with Gold, PlayStation Plus en Xbox Game Pass Ultimate bij op en ik heb altijd wel wat te doen. Veel plezier met het verkopen van games voor $ 80, ik ben niet de doelgroep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 6 maart 2021 16:51
    @denver Er zijn enkele game reeksen waar het me niet al te veel boeit wat de prijs is. Voor een civilization 7, diablo 4, battlefield 6, historische total war of nieuwe elder scrolls game. Betaal ik zonder nadenken ook 120 euro ipv 60-80 euro. Maar mijn budget voor games staat wel redelijk vast. Dus als de gemiddelde prijs voor een pc game met 10 euro omhoog gaat. Betekend dit dat ik andere games niet meer zal aanschaffen of me meer ga richten op de zomer/winter kortingen. En dus wacht met de aanschaf van bepaalde games voor een hogere korting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fpsbig

    • 6 maart 2021 13:01
    @Denver. Een Ik koop Nintendo titels wel vaak voor de volle mep maar die worden toch nooit goedkoper en kan je vaak ook wel weer leuk verkopen. Maar pc en andere third party titels zijn zo snel goedkoper dat je echte fan moet zijn om day one een titel te hebben. Die pre orders dingetjes dat je poppetje een extra kleur onderbroek heeft ofzo interesseert me dan ook geen ene bal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 maart 2021 13:14
    Voor de goede orde: ik heb het bericht na plaatsing iets genuanceerd. Zelnick heeft het specifiek over games van 70 dollar - een prijsstijging in de VS van de gebruikelijke 60 dollar. In Europa heeft zich dit bij enkele next-gen games echter vertaald naar 80 euro (ipv de gebruikelijke 70). De situatie is vergelijkbaar, maar om verwarring te voorkomen heb ik expres dollars aangehouden in de quote in de kop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 6 maart 2021 15:03
    @MichelMusters Ik had de bron ook al gecheckt, omdat het bericht me wat ongenuanceerd leek, maar kreeg een inlogschermpje en was afgehaakt. 😄

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 6 maart 2021 13:15
    Heb er weinig interesse in om games voor 80 euro te kopen, onzin.

    Nou is de voorraad van consoles dit jaar toch erg laag. Tegen de tijd dat het mogelijk is er een uit de winkel te halen, zijn de eerdere games die nu nieuw zijn alweer afgeprijsd. Prima dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 6 maart 2021 21:05
    @Vogeltje Een jaar wachten is vaak een prima strategie. Vaak pak je een korting mee van zo`n 30%. Minder kans op miskopen door niet van te voren te pre orderen . En het spel is een jaar lang ondersteund met updates. Dus beter speelbaar dan bij lancering.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 6 maart 2021 13:32
    ik wens die meneer van Take 2 veel succes. Ik zelf zal nooit 70 of 80 dollar/euro neerleggen voor een game. Helemaal niet voor de NBA 2K serie, ten eerste omdat die game al stijf staat van de pay-to-win formules, microtransacties etc en ten tweede omdat de NBA games altijd belachelijk in prijs zakken.. na een paar maanden kun je die al voor een paar euro aanschaffen. Ik ben wel een nba2k -fan… de core-game zeg maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Remco1988

    • 6 maart 2021 13:32
    Ik wacht wel een paar weken en dan liggen ze al in de aanbieding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 6 maart 2021 13:44
    Tja, ik geloof het best, games zijn de afgelopen decennia niet heel veel duurder geworden, maar de kosten om ze te maken zijn gigantisch gestegen. Inflatie is een bitch. Wel is er voor gamers een voordeel nu, er zijn namelijk zoveel games tegenwoordig, hierdoor kun je rustig wachten met het kopen van een nieuwe AAA game, maar uiteindelijk zal dat ook weer leiden tot mindere games, kortere games omdat er nog minder risico genomen zal worden. Mensen lijken vergeten te zijn dat eind jaren 80 begin jaren 90 games ook vaak tussen de 125 en 200 gulden kostte. En kijk naar wat een fles coca cola toen kostte en nu, we betalen nu al bijna het dubbele in euro's wat toen de guldenprijs was, en DAT terwijl de euro al 2,xx gulden was bij initeele omzetting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 6 maart 2021 16:04
    @SuperDre Games ontwikkeling is misschien duurder dan vergeleken met 20 jaar geleden, maar de markt is veel groter geworden, grote ontwikkelaars hebben veel belastingvoordelen (EA, Activision, Ubisoft betalen geen belasting, en krijgen zelfs belastingteruggaves), er zijn veel sponsorcontracten met diverse snacks en frisdrank merken, het ontwikkelproces is gestroomlijnd en iedere grote studio heeft zijn eigen game engines en game formules en games zitten bol van microtransacties, om niet te spreken over dingen als standard, gold, ultimate en collector's edition uitgaves die ontwikkelaars uitbrengen.

    Games ontwikkelen is nog nooit zo winstgevend geweest, en kent echt miljarden omzet, maar al dat geld gaat naar het management en aandeelhouders.

    Dus games kosten misschien al sinds het jaar 2000 hetzelfde, maar ze ieder verstrijkend jaar leverden ze meer geld op. Je hoeft echt geen medelijden te hebben, of excuses te maken voor het gierig gedrag van Strauss Zelnick.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 6 maart 2021 16:16
    @Qinneth Sponsordeals zijn van alle tijden, die had je vroeger ook. Een eigen engine ontwikkelen kost veel geld/resources. Gestroomlijnd ontwikkelproces, ik weet niet of je iets meegekregen hebt van alle heisa rondom crunch en sexual harassment? Special editions zijn voor een niche doelgroep. Verder goed verhaal man! XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 6 maart 2021 16:39
    @Baukereg Ik snap niet helemaal wat je punt is met "sponsordeals zijn van alle tijden", ja? En? De budgetten voor sponsordeals zijn ook met de jaren groter geworden naarmate de markt groeit.

    Het ontwikkelproces heeft niks te maken met crunch en sexual harassment. Crunch is de schuld van het management die geen goede deadlines beslist, en sexual harassment is echt een totaal ander probleem. Wat ik bedoel met een gestroomlijnd ontwikkelproces is een studio die gebruikt maakt van dezelfde engine voor al hun games, en dezelfde formule (zie Assassin's Creed, Call of Duty, Battlefield…etc).

    Special editions zijn misschien voor een niche doelgroep, maar ze verkopen wel en brengen meer geld in het laatje voor de uitgever.

    Je reactie vindt ik nogal stompzinnig en kortzichtig. Een beetje bijdehand raaskallen en als afsluiter een sarcastische "Verder goed verhaal, man!" opmerking. Als je het niet met mijn punten eens bent, dat mag, maar kom dan met echte argumenten i.p.v. een beetje stoer doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DungDefender26

    • 6 maart 2021 23:47
    @Qinneth @Qinneth Bij voorbaat mijn excuses dat ik op jou reageer, want het had net zo goed een willekeurige andere commenter kunnen zijn, maar jouw comment illustreert zo mooi het misverstand dat velen hebben op dit gebied. Namelijk het idee dat de prijszetting van games een bepaalde morele gronding heeft. 'Het zou dit moeten kosten, want ze verdienen er dit aan'. Dit verraad een fundamenteel gebrek aan bedrijfskundige kennis. De prijs wordt gezet om de winst te maximaliseren, of het nu 10 of 80 euro kost. Als 80 euro te duur is, koop het dan niet. Als jij denkt dat de EA aandeelhouder bakken met geld verdient vanwege deze prijs, koop dan EA aandelen. Maar alsjeblieft stop met doen alsof de wereld tegen je is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 7 maart 2021 19:53
    @DungDefender26 Precies, en daarom is het als consument wijs om hier niet aan mee te werken. Het is een poging om de winst verder te maximaliseren, draagvlak creëren op morele maar uiteindelijk ongegronde redenering.

    Ik ben het met je eens, mensen moeten hier zelf over stemmen met hun portemonnee. Als 80 te veel is, koop het dan niet. Je bent niet verplicht om het te kopen. Dat betekent echter niet dat we als consument hier niet over mogen klagen op dit soort websites.

    Trouwens, het is bedrijfseconomisch, niet bedrijfskundig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 6 maart 2021 14:21
    Dat ze duurder zijn geworden om te maken geloof ik best. Dat je ze nog steeds goedkoper kan maken om de prijs laag te houden geloof ik ook. Maar waarom zou je je spel verkopen voor 60 euro als iedereen het voor 80 doet en dat van jou waarschijnlijk er ook nog wel mee weg kan komen als het voor 80 euro gekocht word? Het word voor mij een iets te dure hobby, ook al ben ik ouder geworden en heb ik meer geld om er aan te besteden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 6 maart 2021 15:41
    Hoewel ik het jammer vind, ben ik bang dat inderdaad veel gamers het er voor over hebben en het uiteindelijk als normaal gezien wordt om 70 / 80 euro te betalen voor een game.

    Wat mij vooral irriteert is dat het argument om de prijzen te verhogen is op basis van inflatie en de hogere developments kosten. Dat is waar, hoewel er in dit verhaal vervolgens geen rekening wordt gehouden met de microtransacties, lootboxes, en andere nieuwe verdien modellen zoals Gamepass. Vergeet daarbij de nieuwere technieken voor het developen van games, nieuwe aanbieders van platformen voor een lagere prijs zoals Epic Games (in combinatie met hun Engine) en natuurlijk een steeds grotere en bredere groep van afnemers van games. Het is niet zo zwart-wit, er komt veel meer bij kijken.

    Het bijkomend probleem (althans, voor mij), is dat die markt verder totaal niet transparant is van hun kant. Take Two is daar nog een uitzondering in, maar gebaseerd op hun winsten is die prijsverhoging echt niet nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 6 maart 2021 15:48
    Wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat een game in de VS voor $70 nog geen 60 euro kost. EU betaalt uberhaupt al 20 euro meer dan de VS voor AAA day 1 releases.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 maart 2021 15:56
    @Witty1889 Ik durf het niet met zekerheid te zeggen (wel van consoles, maar software niet 100 procent zeker), maar dat komt omdat in de VS prijzen in de winkels nog zonder BTW zijn. Dat wordt er aan de kassa bijgerekend. In Europa zit de BTW al bij de winkelprijs, waardoor het verschil een heel stuk kleiner wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heccer_NL

    • 7 maart 2021 00:42
    @MichelMusters ook met games had het 2 jaar gelden in New York ook. Komt belasting bij het afrekenen.