ArmA 2 belooft nog meer realisme en militaire tactieken dan zijn voorloper ArmA: Armed Assault. De game situeert zich in de nabije toekomst in de fictieve Soviet-staat Chernarus. Als speler kruip je in de huid van een Amerikaanse soldaat die deel uitmaakt van een vredesoperatie. Het verhaal belooft politieke spanningen en interessante plotwendingen.

De technologie achter ArmA 2 is in de basis dezelfde als waarmee Armed Assault en Operation Flashpoint gemaakt werden. Deze engine is meer dan tien jaar doorontwikkeld en is volgens Bohemia ongeëvenaard als het aankomt op grootschalige tactische gevechten. De technologie achter ArmA 2 wordt ook gebruikt voor militaire simulaties die onder andere door het Amerikaanse leger worden gebruikt.

Operation Flashpoint

Bohemian benadrukt graag dat ArmA 2 het échte vervolg is op Operation Flashpoint, en niet Operation Flashpoint: Dragon's Rising dat momenteel door Codemasters wordt gemaakt. Die ontwikkelaar zou de game promoten als 'officiële opvolger van' en de 'terugkeer van 'Operation Flashpoint en dit is tegen het zere been van Bohemian Interactive. Codemasters is in het bezit van de naam 'Operation Flashpoint', maar Bohemian Interactive bezit alle overige onderdelen van het originele spel.