Zowel SN Systems als Metrowerks hebben bekendgemaakt dat ze hun development tools voor de PSP hebben uitgegeven. SN Systems gaat hierbij met hun tool, ProDG, de strijd aan met Metrowerks CodeWarrior.

Beide proberen elkaar af te troeven door op te scheppen over de unieke capaciteiten van hun systeem. Zo vertelt SN Systems dat hun systeem speciaal voor de PSP geoptimaliseerde verbeteringen bevat en een compleet in-house ontwikkelde C/C++ compiler. Dit moet het coden voor de handheld soepeler laten verlopen. Ook zal het een debugger bevatten die helemaal vernieuwd is.

Metroworks gaat daar weer overheen met de melding dat hun Codewarrior Development Studio support heeft voor de communicatieve protocollen van de handheld. Verder zal de ontwikkelaar ook de keuze uit een Codewarrior en een Visual Studio.Net variant kunnen krijgen met daarbij ook een intuitieve C/C++ debugger. Beide bedrijven hebben bovendien de hulp ingeschakeld van vooraanstaande developers om hun systeem aan te prijzen.Makoto Yamaguichi (Konami production support manager):

CodeWarrior's distinct features include its precise, stable behaviour and its user-friendly interface. The fact that CodeWarrior runs with such stability on a brand new platform really distinguishes it from other development tools. Metrowerks has done a great job with the CodeWarrior tools for the PSP platform, and now it's our turn to create great titles that capture the industry's attention.

Yuji Naka (bedenker van Sonic en creatief leider van Sega's R&D):

ProDG for PSP has rich functions and is very stable while keeping up with fast changes of development environments. Sega is very satisfied especially with the fact that important functions such as .NET integration, fast compile speed, and good GUI of debugger are equipped from the early version.Laten we hopen dat de concurentiestrijd ten goede komt aan de kwaliteit van de PSP launchgames.