Specificaties van PSP vrijgegeven: geen WiFi support? | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Sony heeft recentelijk de technische specificaties van hun PSP handheld aan de pers onthuld. De PSP zal uit vier hoofdblokken bestaan, te weten: de CPU core, de media engine, een toegeweide grafische proce or en de zogenaamde "Virtual Mobile Engine". Dit laatste onderdeel betreft een ondersteunende chip die ook in Sony's Walkman apparaten wordt toegepast voor het besparen van batterylife. Het is voorlopig nog onduidelijk of al deze onderdelen samen geïntergreerd worden of als onafhankelijke blokken worden ingebouwd.

Dan over de mogelijkheden van de PSP, waarvan een hoop reeds bekend waren. De handheld zal voorzien worden van een 4,3" breedbeeld TFT LCD scherm, een lithium-ion batterij kennen voor stroomvoorziening en is in staat AAC en MP3 formaten te verwerken voor muziek en AVC/@MP voor plaatjes en films. Spellen en andere content worden opgeslagen op een 1,8 GByte grote UMD disc. De afmetingen van de handheld bedragen 170mm * 74mm * 23mm en hij is 260 gram zwaar. Hiermee is de PSP langer dan de Nintendo DS wiens afmetingen 144,5mm * 82mm * 24,5mm bedragen.

De CPU van de PSP is een MIPS R4000 die op snelheden tot 333 MHz kan draaien met een bus die een kloksnelheid tot en met 166 MHz weet te bereiken afhankelijk van de intensiteit van een applicatie. Wanneer er weinig intensiteit is, zullen ongebruikte blocks uitgeschakeld worden. Voor verdere stroombesparing zal het voltage van de chip kunnen variëren tu en de 0,8 en 1,2 volt. Men wilde zich niet uitlaten over het gemiddelde stroomverbruik van de handheld, door enkel te zeggen dat dit afhankelijk is van de gedraaide applicatie.

Het CPU block zal ook voorzien worden van een beveiligings sub-block, welke ontworpen is om data te beschermen en het hacken van de PSP, de games of de opgeslagen data te voorkomen.

De grafische engine zal een 512-bit interface kennen, welke in staat is om 664 miljoen pixels of 35 miljoen polygonen per seconde te verwerken. De grafische core die draait op 166 MHz zal voorzien worden van 2 MByte aan videogeheugen. Verder zal de PSP schijnbaar gebruik maken van een grafisch model gebaseerd op oppervlaktes in plaats van polygonen. Het grafische gedeelte zal ook in staat zijn om vertex blending te verwerken, wat een speciale morphing techniek betreft die veranderingen tu en objecten kan interpoleren.

De grote verra ing van de presentatie zat hem echter vooral in de I/O aansluitingen van het apparaat. Voorheen was nog door Sony gemeld dat de PSP ondersteuning zou bieden voor 802.11b WiFi wat draadloze verbinding met andere apparaten en eventueel het Internet mogelijk zou maken. Op deze presentatie werd daar echter met geen woord meer over gerept en ook op de sheets was er niets meer van terug te vinden. Er werd enkel gesproken over USB 2.0 en Memory Stick.

Ook wilde de designer van de PSP nog niet ingaan op de vertraging die de PSP schijnbaar op zal lopen. De handheld zal niet eerder dan begin 2005 in Amerika gelaunched worden. Dit in tegenstelling tot de Nintendo DS die nog voor het einde van dit jaar op de planning staat. Veel software ontwikkelaars geloven zelfs dat de PSP niet eerder dan juni 2005 buiten Japan uitgebracht gaat worden, wat Nintendo daarmee een niet te onderschatten voorsprong zou geven in launchdata.

Hoewel de performance van de PSP dus best indrukwekkend te noemen is en ondersteuning voor MP3, USB 2.0 en Memory Stick zeer leuke bijkomstigheden zijn, lijkt Sony geen goede zaken te doen met de latere launchdatum, het verzwijgen van de gemiddelde stroomconsumptie en het schijnbare weglaten van WiFi support. Dit laatste zal namelijk wel prominent aanwezig zijn bij de Nintendo DS en volgens de laatste berichten zelfs leiden tot een uitgebreide online service. Het is allemaal nog even zien hoeveel waarde de consument hecht aan deze functie, zeker met betrekking tot multiplayer. In ieder geval lijkt Nintendo met de lagere verkoopprijs, eerdere launchdatum, WiFi support, waarschijnlijk betere batterylife en nieuwe interface mogelijkheden de betere kaarten in handen te hebben.

*Met dank aan tomhajs en AnGeLuS voor het melden van dit nieuws.*
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou