Eén van de belangrijkste facetten van een handheld spelconsole is de levensduur van de batterij. Wanneer je immers slechts een uur kunt spelen voordat je de batterij opnieuw moet opladen, is er niet veel kans dat het platform, ongeacht de mogelijkheden, een succes zal worden. Voor Sony is de levensduur van een batterij dan ook een belangrijk punt bij de ontwikkeling van de PSP en om te voorkomen dat spellen de batterij te snel leeg zuigen, zal men restricties opstellen voor spelontwikkelaars omtrent het batterijgebruik.

De PSP is door Sony juist ontwikkeld zodat ontwikkelaars er eenvoudig games voor kunnen maken. De vraag is of dat met de nieuwe richtlijnen niet plotseling een stuk gecompliceerder is geworden.

Exacte richtlijnen heeft men momenteel nog niet, omdat men wil afwachten hoe lang belangrijke titels voor het platform, als Metal Gear Acid en Gran Turismo, met één batterij kunnen doen. Op basis hiervan wil men de grens trekken, waar ontwikkelaars zich aan dienen te houden. Waarschijnlijk komt het erop neer dat een spel niet te vaak van de schijf mag lezen, iets wat veel energie vergt.

Momenteel is al wel bekend dat je met de PSP zo'n 10 uur muziek kunt luisteren, maar slechts 2 uur naar een film kunt kijken. In dit laatste geval wordt de film wel vanaf het schijfje gestreamed, wat vrij veel energie consumeert. Games zullen er waarschijnlijk ergens tussenin liggen, op ongeveer 4 uur, zo gokken wij.