Naast Epic Games en Crytek worden Terminal Reality, Trinigy, BlitzTech en Vicious Cycle genoemd als bedrijven die hun game-engine beschikbaar stellen. De verschillende game-engines worden verschillend toegepast. Zo is de engine van BlitzTech een crossplatform-engine die zich richt op de PC, PSP, Xbox 360, PlayStation 3, Wii. Daarnaast wordt de engine gebruikt voor Mac OS X, browser, iOS-systemen, Android, NGP en platformen in opkkomst. The Vision Engine van Trinigy is onder meer gebruikt voor The Settlers 7 en is volgens de makers gebruikt bij honderdvijftig projecten voor verschillende platformen.

Naast de engine is ook bekend welke bedrijven middelware beschikbaar stellen voor de psysics, audio en user interface voor de ontwikkeling van games voor de NGP. De bedrijven die physics verzorgen zijn Havok en Natural Motion. Laatstgenoemde zag zijn engine onder meer gebruikt worden in games als Grand Theft Auto IV, Red Dead Redemption en Epic Mickey. Voor de audio stellen Audiokinect, CRI Middleware, Firelight Technologies en RAD Game Tools hun middelware beschikbaar. CRI Middleware heeft al ruim tweeduizend titels op zijn naam heeft staan en Firelight Technologies-middelware is onder meer gebruikt in De Sims 3, L.A. Noire, Crysis 2, World of Warcraft: Cataclysm en Mafia II.

User interface-engines die gebruikt worden, zijn afkomstig van AiLive en Scaleform. AiLive is bekend om zijn motioncontrol voor bijvoorbeeld de Wii-mote en de Wii Motion Plus. De technologie van Scaleform is onder meer gebruikt in Mass Effect 2, Batman Arkham Asylum, Borderlands en Halo Wars.